12 november 2009, 12:19
|
|
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist
Ik ga hier helemaal mee akkoord. Enkel het Vlaams toelaten is niet meer van deze tijd. Echter, er kan geen enkele voorkeursrol voor het Frans of de Franstaligen binnen Vlaanderen worden weggelegd.
Enkele afdwingbare maatregelen op federaal niveau lijken mij het meest aangewezen, zodat alles waar de Franstaligen op azen binnen Vlaanderen, ze ook zullen moeten gunnen aan arabisch- of anderstaligen binnen Brussel. Dat zou al het een en ander moeten matigen.
|
De Baarle Werkgroep heeft een en ander reeds uitgewerkt in enkele voorstellen. Leest u even met mij mee:
Citaat:
Baarle Werkgroep: De Vlaamse Beweging moet afscheid nemen van haar 19de eeuwse taalflamingantistische houding. Het toekomstige Vlaanderen zal een Franstalige minderheid kennen, of men dat nu wil of niet. Echter, zonder Belgische constructie gaat van die Franstalige minderheid geen anti-Vlaams, natiebedreigend gevaar meer uit, net zoals Nederland de Friezen niet als natiebedreigend beschouwt. Vlaanderen hanteert deze volwassen houding reeds in de Rand door zelf Franstalige scholen op te richten en iedere inmenging van de Franse Gemeenschap te weigeren.
In het post-Belgisch tijdperk, dienen de Franstalige Vlamingen grondwettelijk verankerde taalrechten te krijgen en kan het tweetalig gebied uitgebreid worden. Tevens kan er een Communauté Francophone de Flandre opgericht worden, gefinancierd door de Vlaamse overheid, die bevoegdheid krijgt over taal en cultuur in Brussel en de onmiddellijke rand. De CFF is geen territoriale eenheid, maar een bestuursorgaan bevoegd voor de persoongebonden aangelegenheden van de Franstalige inwoners van het tweetalige gebied Brussel.
Het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering moeten het toekomstige statuut van de Franstalige minderheid in Vlaanderen en de uitbouw van een Communauté Francophone de Flandre nu al uitwerken en opnemen in het ontwerp van Vlaamse Grondwet.
|
|
|
|
|