Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astenblieft mensen
Hoor wat je zegt!
Allereerst zie ik het echt als een bevoorechte positie dat we hier zijn geboren. Mijn mama is nl ook uit de buik van haar mama en ga zo maar door gekomen en ik zou het lef niet durven hebben om de arbeid met mijn moeders moeder of vader te vergelijken met die van iemand uit een land waar een corrupt politiek stelsel ze belet om van een sociale zekerheid te kunnen genieten! Werken wij zo veel harder? Ach joh, dan ga je fysieke arbeid met elkaar vergelijken, wat een nonsens, dan zouden wij misschien ook eens een dagje in de brandende zon moeten gaan staan oogsten.. maar goed, ik mag niet alle buitenlanders over een kam scheren want het gaat om integratie.
Inderdaad we mogen ze niet van onze welvaart laten snoepen, want die hebben we eigenhandig gekocht van onze zakcentjes. Net als vroeger. Dat is van mij, mij, mij!
Ik ben het eens met integratie. Niet zozeer omdat ik niet in aanraking wil komen met een moskee, (wel eens gezien hoe prachtig zo'n gebouw eigenlijk staat in een doorsnee Vlaamse stad?), maar omdat ik denk dat het zowel voor de allochtone als voor de autochtone bevolking een stuk gezelliger wordt. Dat het niet simpel en vanzelfsprekend is, daar ben ik me van bewust. Dat het moeilijk is om te integreren vanege de grote cultuurverschillen is een feit. Dat dat zowel moeilijk is voor hen ALS VOOR ONS moet ook duidelijk zijn. De oplossing om ze dan maar het land uit te zetten, of ze geen recht in stem te geven is de makkelijkste voor osn: zo, weg, we gaan weer naar onze poedels, goudvissen en ribkarbonades en we denken er niet meer over na.
Helaas.
Natuurlijk hebben we recht op onze westerse cultuur. Ik zie niet zo snel de tulband en de hoofddoek gaan overheersen, ben daar toch eens met z'n allen niet zo vreselijk bang voor! Die kerk blijft echt wel staan hoor en het kruisje boven de deur ook. Die ribkarbonade en je poedel ook, en misschien dat je ergens tussen al dat gewone westerse dan een paar invloeden van de niet-westerse cultuur zien komen.
Dat heet niet banaliseren. Dat heet nou integreren.
|
Vraag eens aan je bompa en bomma of die in de brandende zon moesten oogsten , het antwoord zal ja zijn. Het feit dat wij het hier zo goed hebben is enkel toe te wijzen aan het harde werk van onze voorouders, waar we hen heel dankbaar voor zijn. Onze welvaart is niet uit de lucht gevallen he.
Over de laatste paragraaf : mogen wij met hoofddeksel op een pasfoto? ik dacht het niet. en de hoofddoek begint nu reeds te overheersen in bepaalde gebieden. Ik hoef maar 1 gemeente verder te gaan en in eendere welke straat kom ik er wel een tegen.