Los bericht bekijken
Oud 14 november 2009, 07:26   #12
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartmen Bekijk bericht
Hallo

Eerst en vooral even melden dat ik nieuw ben, en hoop dat ik hier juist zit met mijn vragen over pensioensparen.
Het zit namelijk zo:
ik heb al verschillende keren het voorstel gekregen van de bank om aan pensioensparen te doen, maar hierbij vroeg ik mij hetvolgende af:

* Is het inderdaad voordelig om aan pensioensparen te doen? (want je bent je geld wel voor die hele tijd kwijt)
(maw: wat is spaarpercentage hierop?)

* Wat als je beslist dat je je gespaarde geld vroegtijdig terug wil krijgen (bv. op je 40e)?

* Hoelang blijven we genieten van een belastingsvoordeel of is dit voor altijd (tov tijdelijke push om iedereen aan het pensioensparen te krijgen)?

* Nog andere belangrijke dingen die ik moet weten voor je hier aan begint?

ps: welke andere (belastings)voordelen kan je genieten waar weinig mensen van weten (buiten zwartwerk natuurlijk )
Bereken het verschil tussen uw huidige leeftijd en uw pensioensleeftijd (of beter: die leeftijd vanaf wanneer je volgens geld van je pensioenspaarfonds kan terugtrekken zonder er extra op belast te worden). Neem de zoveelste (=leeftijdsverschil in jaren) vierkantswortel uit 1,3. Verminderd de uitkomst met 1 en vermenigvuldig met 100. Dat getal is de gemiddelde jaarlijkse extra opbrengst in procenten die je fiscaal voordeel op de eerste 1000 euro pensioensparen je oplevert. Besef wel dat je - zoals je zelf ook al aangaf - je geld tijdelijk 'vast' zet en dus ook alle risico's neemt die erbij horen.

Wees welkom op het forum,

Andy

Laatst gewijzigd door Andy : 14 november 2009 om 07:36.
Andy is offline   Met citaat antwoorden