Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartmen
Hallo
Eerst en vooral even melden dat ik nieuw ben, en hoop dat ik hier juist zit met mijn vragen over pensioensparen.
Het zit namelijk zo:
ik heb al verschillende keren het voorstel gekregen van de bank om aan pensioensparen te doen, maar hierbij vroeg ik mij hetvolgende af:
* Is het inderdaad voordelig om aan pensioensparen te doen? (want je bent je geld wel voor die hele tijd kwijt)
(maw: wat is spaarpercentage hierop?)
* Wat als je beslist dat je je gespaarde geld vroegtijdig terug wil krijgen (bv. op je 40e)?
* Hoelang blijven we genieten van een belastingsvoordeel of is dit voor altijd (tov tijdelijke push om iedereen aan het pensioensparen te krijgen)?
* Nog andere belangrijke dingen die ik moet weten voor je hier aan begint?
ps: welke andere (belastings)voordelen kan je genieten waar weinig mensen van weten (buiten zwartwerk natuurlijk  )
|
Bereken het verschil tussen uw huidige leeftijd en uw pensioensleeftijd (of beter: die leeftijd vanaf wanneer je volgens geld van je pensioenspaarfonds kan terugtrekken zonder er extra op belast te worden). Neem de zoveelste (=leeftijdsverschil in jaren) vierkantswortel uit 1,3. Verminderd de uitkomst met 1 en vermenigvuldig met 100. Dat getal is de gemiddelde jaarlijkse extra opbrengst in procenten die je fiscaal voordeel op de eerste 1000 euro pensioensparen je oplevert. Besef wel dat je - zoals je zelf ook al aangaf - je geld tijdelijk 'vast' zet en dus ook alle risico's neemt die erbij horen.
Wees welkom op het forum,
Andy
Laatst gewijzigd door Andy : 14 november 2009 om 07:36.
|