Los bericht bekijken
Oud 15 november 2009, 21:52   #332
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Ja inderdaad.
Maar je moet dat wat proberen bergijpen.
De idee achter "Vlaamse reflex" heeft nu eenmaal de "eigen taalreflex" opgeslokt; in die zin heeft la belgique een slag binnen: Vlaanderen in de knoet houden is gemakkelijker dan de "Nederlandstaligen". Verdeel en heers heet dat.

Zelf ben ik een fiere historische "Vlaming" ("uit de Vlaanders"). Overal is leuk, maar ik ben eerder "thuis" in Gent dan in Antwerpen, als je mij begrijpt. Met de verhuis naar Zulte binnenkort (het "Baarle" van West en Oost-Vlaanderen) zal dat versterken. Met andere woorden, ik hou van het commercieel boerenverstand- streekje en volkje in West en Oost Vlaanderen (en ik breid dat misschien uit naar Frans en Zeeuws-Vlaanderen), waar een sterke invloed te voelen is van geschiedenis van hongersnood en verwaarlozing. Waar wroeten en "op uw eigen poten staan" en onafhankelijkheid ingebakken zit in de opvoeding.
Maar daarbuiten ben ik Nederlandstalig en Laaglander.
Bestaat Vlaanderen wel? Antwerpen en Brabant zijn gewoon Brabants, dus Hollands. Limburg en Nederlands Limburg zijn één. Hoe zou het komen dat alle zogezegd echte Vlamingen uit West-Vlaanderen komen? Uit Frustratie omdat ze Noord-Frankrijk verloren hebben? Waarom komt alles wat 'Vlaams?' is uit West-Vlaanderen, tot de zogezegde Gulden Sporenslag toe, aan dat onnozel beekje in Kortrijk? Misschien zijn de oost-Vlamingen wel de enige, echte Vlamingen (ze spreken, op de Gentenaars na, het beste ABN).
D'er bestaat geen Vlaanderen, noch in taal, noch in mentaliteit - een Vlaamse Antwerpse havenbaron heeft niks, maar dan ook niks, te maken met een keuterboerke uit de Westhoek, waar dank zij, of ondanks(?) de Ijzertoren het flamingatisme uitgevonden werd.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden