Los bericht bekijken
Oud 17 november 2009, 17:09   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door degzaman Bekijk bericht
De vergelijking tussen de EU en de USSR vind ik nogal vergezocht. Behalve wanneer hij het heeft over de EU als hulpmiddel om nationalistische gevoelens te onderdrukken (waar ik overigens volledig achter kan staan). Nationalisme in combinatie met overdreven winstbejag heeft al voldoende oorlogen veroorzaakt in het verleden, dat de EU deze kleine belangen probeert te verdringen en te overstijgen is goed. Maar de vergelijking tussen EU en USSR gaat helemaal niet op omdat de EU 1 grote vrijhandelszone is, en de USSR was een planeconomie... In de USSR waren de partijbonzen de elite, in de EU nog steeds de grootste miljonairs die in de zakenwereld groot zijn geworden en zo ook een grote invloed uitoefenen op de politieke wereld. Overigens is het bureaucratisch apparaat van de EU helemaal niet te vergelijken met dat van de USSR. De EU telt 'slechts' 50.000 �* 100.000 ambtenaren voor enkele honderden miljoenen inwoners, in de USSR was er naar verluidt een 5:1 ratio: voor elke 5 burgers een ambtenaar...
Ik heb eventjes gepoogd op de website van de EU een indicatie te vinden over het aantal ambtenaren. Het getal dat u opgeeft is absurd tussen de 50 en 100duizend is evengoed stellen dat je het niet weet...
Ik vind het de moeite om die vraag aan een van de EP te stellen ; maar dan moet je ergens ook onthouden dat een groot gedeelte van de "nationale" ambtenaren in feite onrechtstreeks of zelfs rechtstreeks voor de EU werkt zoals de dienst der douanen en accijnzen (de invoerrechten
komen ten goede aan de EU kas, evenzo een deel van de BTW inkomsten..)

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden