Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes
Een communautaire pacificatie moet zeker komen ...
Territoriale aanspraken werden opvoed door de splitsing van BHV.
Wij moeten iets constructief ontwikkelen, iets positief zowel voor Brussel, Vlaanderen en Wallonïe.
De Brussels Metropolitan Region is een socioeconomisch projekt positief voor iedereen. Ik zou bv voorstellen : een kieskring, een parket, een openbaar vervoer, enz ... voor de BMR zonder te raken aan de gewestgrenzen (en aan de taalwetten).
|
Een Brussels Metropolitan Region zonder de splitsing van BHV lijkt mij moeilijk realiseerbaar. Eerst moet er communautaire pacificatie komen door de splitsing van BHV en het benoemen van de 3 Franstalige burgemeesters. Verder moet het Brussels Metropolitan Region-project zelf eens kritisch worden geanalyseerd. Want als het de bedoeling is om van Brussel het waterhoofd van België te maken en dan nog eens Vlaams en Waals Brabant volledig te verstedelijken dan zijn we niet goed bezig. Misschien is een Belgian Metropolitan Region een beter alternatief waar ook oog is voor decentralisering, kleinschaligheid en werk in eigen streek. Zoals u weet behoren Vlaams en Waals-Brabant al bij de top - de gemiddelde lonen zijn er nu al bij de hoogste van het land - en moeten we ons eigenlijk meer focussen op de economische ontwikkeling van Henegouwen, West-Vlaanderen, Limburg en Luik. Me dunkt dat het Brussels Metropolitan Region-project daar veel te weinig oog voor heeft en teveel vertrekt vanuit een Brussels-centrische visie.