Los bericht bekijken
Oud 10 april 2002, 11:19   #11
carf
Vreemdeling

carf's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar carf
Standaard

Hey,

Ik schreef dat volgens mij de schuld enkel bij Israël ligt. Natuurlijk heb je 100 % gelijk als je zegt dat de eisen van de terroristen ook totaal verkeerd zijn, maar de vraag is: Hoe zijn dergelijke terroristische organisaties kunnen ontstaan? Het antwoord ligt weer bij Israël. En zo is Israël onrechtstreeks ook schuldig aan het ontstaan of beter het openbloeien van islamterrorisme.
Fundamentalisme heeft binnen (bijna) alle godsdiensten bestaan, maar niet overal kon dit ook doorbreken. In de meeste gevallen was het slechts een marginale groep waarmee je bijna geen rekening moest houden. Het enige gevaar van zo een marginale groep is dat ze snel aan populariteit en slagvaardigheid winnen als ze de gepaste voedingsbodem krijgen.
Voor die voedingsbodem heeft Israël gezorgd.

(Het zelfde scenario vinden we terug in Afghanistan. 15 jaar geleden was dat een ontwikkeld land, waar vrouwen actief deelnamen aan de samenleving, in het onderwijs, in de gezondheidssector,... Een doorsnee ontwikkeld land.
Toch is daar een organisatie zoals Al Quaeda kunnen groeien omdat ze de voedingsbodem kregen. Deze keer bestond de voedingsbodem niet uit een verbitterde bevolking, maar uit mega financiële en materiële steun van de VS.)

Ik begrijp goed wat je bedoeld, Joris, maar ik wil er enkel op wijzen dat het niet mijn bedoeling is om, door Israël de schuld te geven, de verwerpelijke programma's van terroristen te ondersteunen.

Vriendelijke groenten,

CaRf
carf is offline   Met citaat antwoorden