Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MiNi-Me
Beste leden,
Ik geef een stage PAV in 5 restaurant-keuken en moet morgen een les geven over politiek. Ik zou ze de werking en bevoegdheden van het federaal parlement willen 'uitleggen' (ze moeten het zelf ontdekken uit een leestekst), maar ik ben er zelf totaal niet in thuis...
Staan in de nu volgende tekst flagrante fouten?
Het Federaal Parlement bestaat uit 2 kamers: de Senaat en de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De Kamer telt 150 zetels en de Senaat 74 zetels. Deze zetels worden verdeeld over de partijen waar we voor kiezen. De partij met de meeste stemmen krijgt de meeste zetels.
Elke vier jaar wordt er door het volk beslist wie het meeste te zeggen gaat krijgen in het parlement. Ze verdelen hun belangrijkste politici over het aantal zetels dat ze verdiend hebben en die gaan er dan de komende vier jaar voor zorgen dat de standpunten van hun partij doorklinken in het parlement.
Een wet die gestemd moet worden, moet eerst naar in de Kamer besproken en gestemd worden. Heeft het wetsvoorstel daar een meerderheid van de stemmen, dan gaat hij naar de Senaat. Daar bekijken ze het voorstel opnieuw zeer grondig en wordt er opnieuw over gestemd. Heeft het wetsvoorstel ook daar een meerderheid behaald, dan is het wetsvoorstel een wet geworden. Deze wordt ondertekend door de koning en verschijnt daarna in het Belgisch Staatsblad.
Kan iemand mij ook de belangrijkste bevoegdheden even meedelen?
BEDANKT!
Edit: Natuurlijk heb ik al vele sites afgelopen. Jullie zijn zowat de laatste uitweg...
|
Sla maar wat uit je frak, het zal niemand opvallen als het niet juist is wat je zegt zolang je maar niet begint over voetbaluitslagen en ritwinnaars te lullen, dan moet ge op uw tellen passen dat je geen fouten maakt.