Los bericht bekijken
Oud 19 november 2009, 13:42   #291
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Cees Nooteboom krijgt Prijs der Nederlandse letteren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Momenteel lees ik met veel aandacht het verzamelwerk van de stichting "Ons Erfdeel"

over het "Geheugen van de Lage Landen" ttz; wat ons verenigd en wat ons uit elkaar houdt en dat is vol van gedenkwaardige gebeurtenissen en plaatsen.

Opmerkelijk is de 23 februari 2006 een datum die zowat door iedereen veronachtzaamd is. Het is bij mijn weten het eerste gezamelijke optreden van de toekomstige Koninginnen van Nederland en België nl. in Breda bij de in ontvangstname vande eerste 2 delen van een door de Taalunie gefinancierde uitgave van de geschiedenis van de Nederlandse Literatuur.

Vooral opmerkelijk is het feit dat van geen van deze koninklijke dames het Nederlands de moedertaal is.

Ik vind het een mooi symbool voor de algemene teneur van het boek nl. de ontkenning van een stelling als zou een Groot of Heelnederlandse staat een logisch uitvloeisel zijn van een gemeenschappelijke taal of zelfs etnie. Tegelijk houdt het een ontkenning in van de stelling dat een heruitvinding van de idee van een vereniging van Beneluxstaten daarom fictie is : inderdaad, de Laaglandse traditie is politiek en economisch er één van meertaligheid, multiculturalisme zo je wil...
Gisteren ontving de Nederlandse schrijver Cees Nooteboom de Prijs der Nederlandse letteren uit handen van koning Albert. Het is en blijft een vreemd gezicht dat prominent vertegenwoordiger van de Franstalige gemeenschap zo'n prestigieuze prijs van het Nederlandse taalgebied uitreikt.

Uitreiking Prijs der Nederlandse letteren.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden