Los bericht bekijken
Oud 3 mei 2004, 19:14   #91
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Hoe bedoel je, "te absoluut"?
te extreem.
bij het communisme is �*lles van de staat en is er geen plaats voor privé-initiatief;
bij kapitalisme is �*lles van de privé en heeft de staat geen invloed op de economie.

Dat zijn natuurlijk theoretische benaderingen, in werkelijkheid zal het wel iets genuanceerder zijn maar toch niet genuanceerd genoeg om te kunnen werken.
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
een mens heeft zekerheid en vrijheid nodig. Die tweeledigheid vind je overal terug.
Een mens heeft een groep nodig, maar een eigen identiteit.
Akkoord. Je lijkt te insinueren dat een eigen identiteit niet mogelijk is in een communistisch systeem?
mja, dat is toch de indruk die ik krijg als ik de theorieën van het communisme bekijk. Tenzij je een democratisch communisme invoert, is er niet veel respect voor het individu, denk ik.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
En daarom moet de staat (als groep) een zekerheid organiseren, en moet de staat er voor zorgen dat het individu zo veel mogelijk vrijheid overhoudt, maar dan ECHTE vrijheid: de persoonlijke vrijheid stopt waar die van de ander begint.
De 'vrijheid om uit te buiten' is dan ook geen 'echte' vrijheid volgens mij.
Inderdaad niet! John Locke schreef bijvoorbeeld al over het ruimtegebruik, dat een mens slechts een stuk natuur mag gebruiken als er evenveel en van dezelfde kwaliteit overblijft voor anderen.