Discussie: LED verlichting
Los bericht bekijken
Oud 22 november 2009, 18:56   #35
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het materiaal dat je aanduidt ken ik niet van nabij, mijn inzicht dateert van hoofdzakelijk vóór 1972.

Ik verwacht dat het met of aan de LEDs meegeleverd omvormertje vol-electronisch werkt, zonder 50Hz-transformator en met PDM/PWM ((im)puls-duur-breedte/width)-modulatie, onverdraagzaam met een eveneens vol-electronische dimmer die werkt volgens het veelgebruikt principe van fase-aansnijding.

Het zal denk ik niet lang meer duren totdat alle begrenzings/beveiligings-principes inclusief dimschakeling worden verwerkt in/aan LED-pakketten zelf, maar dat zal ook wat meer koelings-voorzorg vereisen want alle componenten produceren, hoewel veel geringer dan in oudere schakelingen, toch altijd zelf wel enige warmte.
Ik heb electronika gestudeert tot 1971. Sindsdien heb ik veel bijgeleerd over computers maar praktisch niets van electronika. Ik weet zelfs niet hoe die omvormers werken. Waarschijnlijk werken mijn dimmers met faseaansnijding, triacs of zo. Ik zou mijn osciloscoop toch eens van 't zolder moeten halen. Maar ik ben zo druk bezig met andere zaken...