Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta
Frankrijk en Engeland, maken de dienst uit in Europa of eigenlijk "de grote drie"
F.E.D, de rest heeft niets te vertellen.
Omdat Frankrijk/Duitsland ,Rompy als voorzitter eisten ,ging Engeland Asshy op buitenlandse zaken eisen.
24 landen keken er naar en knikten.
Niet meer en niet minder.
En dan vinden ze het nog gek, dat burgers niet enthousiast voor Europa worden.
|
Het is duidelijk dat voornamelijk Frankrijk, Duitsland en het VK de dienst in Europa uitmaken.
Als je dat vindt, zijn er globaal twee wegen:
- de EU opheffen;
- de EU democratischer maken.
Ik doe mijn best hier op het forum en ook elders om de tweede weg te bewandelen.
De eerste weg kan leiden tot een instabiele situatie zoals die bestond voor de twee wereldoorlogen. Bovendien mis je dan de voordelen van de grote markt, die in theorie producten goedkoper maakt voor consumenten.
Maar als je probeert de EU democratischer te maken, mag je niet doen of de EU al prima functioneert. Steeds zal je ook op fouten moeten wijzen. Dat houdt het risico in dat je de tegenstanders van de EU in de kaart speelt. Soit.
Kritiek geven is toch de beste en imo. uiteindelijk de enige weg om volledig te profiteren van de voordelen die een grote EU biedt.
In dat kader past ook de waarschuwing voor de macht van de minister van Buitenlandse Zaken. De EU wordt pas gesmaakt door de burgers als hun vertegenwoordigers - de MEP's - voldoende invloed kunnen uitoefenen. Niet dat de burgers het gevoel krijgen dat de unie vooral een vehikel is om de belangen van grote ondernemingen te behartigen. Ik wil iedereen bewust maken van het probleem en oproepen tot afschaffing van de speciale status van het buitenlandbeleid in de EU.