Bepaalde aspecten van een deel van de Vlaamse Beweging : activisme en collaboratie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [B
Kapitein Nemo[/b];4457175]Dat is zeker juist, maar het probleem is dat we niet meteen gegevens hebben over wie wel en wie niet terecht is veroordeeld. Een system zal dus geneigd zijn om VU'ers die in aanraking gekomen zijn met de repressie als collaborateurs bestempelen, terwijl een Jan van den Berghe geneigd zal zijn hen als onterecht veroordeelden te beschouwen.
|
Dat klopt zeker voor een stuk, maar we moeten ons ook niet van de domme houden of naiëf zijn. Er waren zeker heel wat mensen wel degelijk meegedaan hebben met de Duitsers. Zij het misschien dat sommigen daar niet altijd de slechtste bedoelingen mee hebben gehad, maar dat ze werk probeerden te vinden tijdens de oorlog bijvoorbeeld, om den brode dus. Anderzijds waren er wel degelijk een heel pak VNV-ers die openlijk collaboreerden uit politieke motieven. Daar zijn de historici het duidelijk over eens. En uit die milieus recruteerde de Volkunie zeker in het begin van zijn bestaan.
Dus ik spreek nu over de beginjaren van de VU en bij mij gaat het dus vooral over de militanten, het eerste kiezerpubliek van de VU. Zo recruteerde bijvoorbeeld de VU in die tijd veel bij mensen die geabonneerd waren geweest op 'Volk en Staat', het lijfblad van het VNV.
Hugo Schiltz pleit ik hierin vrij. Hij was veel te jong om hem wat dan ook ten laste te leggen (alhoewel hij wel een fanatiek kereltje was in die tijd toen hij lid was van een welbepaalde 'jeugdbeweging'...). Maar weer eens, de familie van de VU-er Schiltz was wel degelijk betrokken bij de collaboratie. Een heel veel zulke families stemden in het begin voor de Volksunie (en voor een stuk op de Katholieke partij).
___ ___