Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
Als ik voldoende tijd, energie en kennis had, kon ik zowel mijn benodigde pensioen, als mijn reële pensioen wellicht schatten. Ik zou dan weten (of denken te weten) of ik nu extra geld opzij moet zetten of juist niet, of ik een job moet zoeken met een hoger verwacht pensioen of niet,... In de praktijk heb ik evenwel niet de kennis of de tijd om al die analyses te maken en stap ik gemakshalve naar de overheid die mij zegt hoeveel ik moet sparen, welke pensioen ik van mijn werkgever moet krijgen,... Ik keer mij tot mijn bankier die mij (o.m. op basis van mijn inkomen) zegt welk bedrag ik maandelijks kan betalen om mijn lening af te betalen etc. Die oplossing is idd niet ideaal (aangezien ikzelf mits significante inspanningen mss tot een betere oplossing was gekomen), maar ze is zeker beter dan het alom gescandeerde: 'laat iedereen gewoon (sic) zelf zijn geld beheren'. Dat slaat immers nergens op.
|
Wat een vreemd argument. Je kan in de afwezigheid van een overheid toch net zo goed iemand anders u daarin laten adviseren. En de kans dat iemand het even slecht kan doen als de overheid met de pensioenen is vrij klein.