Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy
Een ander, m.i. nog groter probleem, ligt hem bij een gebrek aan kennis. Als je mij vraagt welk inkomen iemand nodig heeft na zijn pensioensleeftijd om zijn levenswijze ongestoord te kunnen verderzetten, dan kan ik je niet meer dan een wilde gok geven: zo'n gok die geen rekening houdt met eventuele kosten in vastgoed (herstellingen aan je huis of huur), kosten voor dokters en ziekenhuizen, de evolutie van levensprijzen,... Ik heb, net zoals nogal wat van mijn leeftijdsgenoten, geen flauw idee over mijn reële pensioen. Dat hangt immers af van mijn (toekomstige) verloning, werkzekerheid, mijn pensioensleeftijd, de wetgeving omtrent pensioenen binnen een jaar of veertig en nog een aantal andere factoren (zoals de kans op een bankroet van de overheid of van enkele banken).
Als ik voldoende tijd, energie en kennis had, kon ik zowel mijn benodigde pensioen, als mijn reële pensioen wellicht schatten. Ik zou dan weten (of denken te weten) of ik nu extra geld opzij moet zetten of juist niet, of ik een job moet zoeken met een hoger verwacht pensioen of niet,... In de praktijk heb ik evenwel niet de kennis of de tijd om al die analyses te maken en stap ik gemakshalve naar de overheid die mij zegt hoeveel ik moet sparen, welke pensioen ik van mijn werkgever moet krijgen,... Ik keer mij tot mijn bankier die mij (o.m. op basis van mijn inkomen) zegt welk bedrag ik maandelijks kan betalen om mijn lening af te betalen etc. Die oplossing is idd niet ideaal (aangezien ikzelf mits significante inspanningen mss tot een betere oplossing was gekomen), maar ze is zeker beter dan het alom gescandeerde: 'laat iedereen gewoon (sic) zelf zijn geld beheren'. Dat slaat immers nergens op.
|
Dat is zodanig aberrant die regel, dat het precies een van de 'sociale valkuilen' zijn waar alle 'OCMW begeleide' mensen zich aan verslikken...
Want ja je kunt de mensen hun recht op het beheer van hun rekening niet ontzeggen... en ja na hun eten, is de eerst eprioriteit huis en electriciteit... En dan derest moet knokken met advocaten ? Waar slaat dat op...
Moesten alle verhoudingen min of meer gedefinieerd worden... zoals huur en hoeveel procent maximaal van uw inkomen naar een huur/afbetaling moet gaan etc zou het leven inderdaad voor veel van die mensen een pak gemakkelijker zijn.
Dus budgetbegelijding zou het best nogal strikt geinterpreteerd moeten worden...