Los bericht bekijken
Oud 24 november 2009, 08:56   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Die historische gegevens zijn heel belangrijk, want ze vertellen ons wat de "natuurlijke" variabiliteit is van het klimaat. En ze vertellen ons ook wat het effect van klimaatverandering is. Dat is de reden waarom de middeleeuwse warme periode een probleem is voor de klimaatalarmisten.
Kijk, ik snap wel het alarmistengedoe van "dat hebben we nog nooit eerder meegemaakt" en zo, maar ik wil er maar op wijzen dat dat irrelevant is. Ik zal jouw voorbeeld even nemen:

Citaat:
Om even een ander voorbeeld te geven: Waar ik woon word nogal wat ophef gemaakt over het verdwijnen van de gletsjers, en wat daarvan de gevolgen zouden kunnen zijn. Echter het lijkt er steeds meer op dat de Alpen al eerder in de menselijke geschiedenis zo goed als gletsjervrij waren. In de Romeinse tijd lag de boomgrens een stuk hoger dan nu, wat men onderandere heeft kunnen aantonen door de vondst van houtresten onder de (afsmeltende) gletsjers, maar wat historici eingelijk al wisten.
Dus eigenlijk is het verdwijnen van de eeuwige sneeuw in Zwitserland niet zo een ernstig probleem.
Toen was dat misschien geen probleem, maar nu wel. Wat moeten die zomer ski resorts doen met skien op een gletsjer die er niet meer is ? DAT is het soort ambetantigheden die de klimaatsveranderingen gaan teweeg brengen, DAT is de economische en "fun" schade die we gaan aanbrengen.

Met andere woorden, toen de laatste keer die gletsjers weg waren, was er nog geen zomerskien, dus kan men daar de gevolgen niet van nagaan. De laatste keer dat het klimaat serieus veranderd is in Europa was er nog geen "appelation controlee" voor Champagne en als het daar verandert is dat een economische ramp voor die streek. Enzovoort. Dus hoe het ooit geweest is 100 jaar geleden, of 400 jaar geleden, bevat totaal geen informatie over wat de economische gevolgen gaan zijn van een berekenbare verandering in de redelijk nabije toekomst.

Citaat:
Uit de historische gegevens ontstaat een beeld van een aarde die regelmatig wel eens een paar graad warmer of kouder werd, zonder dat dat rampzalige gevolgen voor de mensheid had. Hoogstens moesten de wijnboeren in Engeland er op een gegeven moment mee ophouden. Maar mischien drinken we straks weer Engelse wijn.
Voila, ge hebt het begrepen. Kunt ge U daar de rampzaligheid van indenken voor de Franse economie (en de onkunde van Engelse wijnboeren, en de ganse wijn - luxe markt die verstoord wordt) ?

Citaat:
Nogal wat politieke groeperingen willen de echter of vermeende klimaatkrisis gebruiken om een eigen agenda die niks met klimaat te maken heeft door te drukken. En voor hen komt dit lek inderdaad op een slecht moment.
Dat is juist.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden