24 november 2009, 10:35
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
Eigenlijk zouden ook de voorstanders van meer immigratie dergelijke pogingen moeten toejuichen. Ik heb het boek van JMDD niet gelezen, en ben dus wel een gelijkwaardige gesprekspartner voor Artisjok. Als tegenstander van meer immigratie zou ik de discussie hier kunnen overnemen van degenen die het wel gelezen hebben. Ik zou met haar een draadje kunnen openen: "discussie over een ongelezen boek".
Toch heb ik wel wat sympathie voor het engagement van mensen als Artisjok. Dat er immigratie is, komt door schrijnende ongelijkheden in materiële welvaart. Van die ongelijkheden ben ik ook geen voorstander, al wantrouw ik de gangbare methodes om ze te bestrijden. Immigratie is geen goede methode.
Een lagere levensstandaard zou voor de bevolking van de rijke landen gemakkelijker te aanvaarden zijn, als er meer gelijkheid binnen die landen zelf was. Dit:
(Corse heeft het over België)
moet dan ook deel uitmaken van de discussie in ruimere zin, en Eberhard heeft daar een aanzet toe gegeven door hier te wijzen op de straffeloosheid die de witteboordcriminaliteit geniet.
Op dit moment creëert de ECB veel nieuwe euro's, die elders in de wereld als valutareserves worden opgepot. Zo wordt de toename van de geldhoeveelheid (grosso modo de inflatie) geëxporteerd. Als die euro's terugkomen, zullen de prijzen hier fors stijgen, en wordt de Eurozone véél, véél armer - dat zal voordien overigens al om andere redenen (lagere lonen elders, bij voorbeeld) gedeeltelijk het geval zijn. Wij zullen geen aantrekkelijk immigratiegebied blijven, en degenen die hierheen worden gelokt door de regularisatie van de huidige "lichting" illegalen, zullen hun overstap veelal betreuren zodra de crisis zwaarder toeslaat. Slagen we erin, de daling van de levensstandaard voor iedereen draaglijk te houden, dan zullen we het al bij al misschien beter hebben, wanneer we het wat minder breed hebben. We zullen geen djihâdi's meer importeren en met zijn allen fatsoenlijk moeten werken zonder daarvoor een overdreven hoog loon te krijgen - als degenen die dat nu al doen, zoals vermoedelijk Marlboro, maar niet onderbetaald gaan worden.
En berekenen hoeveel de immigratie ons kost, dat mag evenzeer als berekenen hoeveel het koningshuis ons kost, hoeveel de multinationals en hun aandeelhouders ons kosten, hoeveel de centrale banken en hun rentesysteem ons kosten. Cijfers zijn niet links of rechts, en ik wil er geen onder de mat laten vegen omdat ze de heer Van Rechts of mevrouw Van Links niet goed uitkomen.
|
U heeft zeker een punt wanneer u op het verschil in welvaart wijst als reden tot migratie.Maar dat verschil zal groot blijven, in Turkije en zeker Marokko bestaat geen sociale zekerheid die toegankelijk is voor alle burgers, die ongelijkheid doet mensen al naar landen trekken die wel sociale zekerheid bieden.Zolang die ongelijkheid er is blijft migratie duren!
|
|
|