Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo
De vraag is echter, of dat in het onderwijs moet gebeuren. Gezien de aanwezigeheid van gelovige leerlingen met soms korte lontjes, wordt het voor de leerkracht spitsroeden lopen, wat geen erg neutrale presentatie waarborgt.
De op dit moment sociologisch relevante islam ijvert voor segregatie, en wel op een zeer doeltreffende manier: de overgrote meerderheid van de mohammedanen huwt met partners uit de eigen groep, en voert die zelfs in groten getale in uit de landen van herkomst.
In het licht daarvan moet een onderwijs dat segregatie niet ten doel heeft, deze ideologie niet gaan promoten. Gebeurde hetzelfde met het katholicisme, dat véél toleranter is, dan zou het land op stelten staan. Tenminste: tien jaar geleden zou dat zo zijn geweest. Nu gaan de mensen al eens vergelijken met de islam.
De kinderen kunnen m.i. al heel wat leren uit de omgang met hun mohammedaanse klasgenootjes, en als ze zich meer willen informeren, hebben ze nog een heel leven om op eigen initiatief een heel interessante islam te leren kennen (zo'n variant die bij de moslims zelf helaas niet veel aanzien geniet). Of ze kunnen zich op de minder fraaie kanten richten, zoals die in de koran en de naleving daarvan tot uiting komen. Dat laatste moet ook iemand doen, want gevaren zijn er wel degelijk.
Er is nogal een verschil tussen respectvol met moslims omgaan en de eigen hersenen uitschakelen om de haatcultus die de koran propageert in een suikerversie aan je kinderen voor te schotelen.
|
ikzelf heb ooit godsdienst les gekregen van een broeder, lang geleden. Ook deze man wou ons inlichten over de andere overtuigingen, protestantisme, jodendom, jehova's getuigen, orthodoxie. Islam was hier toen nog niet.
Ook deze man zag zich toen geboycot vanuit de katholieke inrichtende macht, die elke kans op twijfel over het ware geloof in de keim wou smoren.
Ik heb dus een deja vu, nu is het de kerk niet, want die hebben niets te zeggen in een gemeenteschool, nu is het de politiek die geen verdere informatie dult. We zijn dus op 50 jaar geen stap geevolueerd wat dat betreft.
Wat de islam doet is op dat niveau ttotaal irrelevant. Wat de moslims doen in uw omgeving daarentegen is wel belangrijk. Wat de diverse sprekers in die school gezegd hebben is belangrijk, en daar zijn bij mijn weten geen eenduidige verslagen over. De directie vertelt een totaal andere versie dan de grootmoeder. De overdrijvingen van het VB kennende, en de afstand tot de feiten, ben ik eerder geneigd de directie van de school te geloven. En woorden als promoten en indoctrineren te bechouwen als pure VB nonsens.
Wat segregatie en huwen betreft, klopt uw verhaal, maar het is nog steeds veel beter om de helft van een gezin te kennen vanuit een schoolverleden, dan niemand te kennen.
Ik denk dat je pas je hersens buiten werking stelt als je enkel de groep ziet en niet het individu en de waarden waar die persoonlijk voor staat.
Om niet naar het verleden af te zakken, is het even absurd om te zeggen dat alle westerlingen anti moslim en pro amerikaans zijn, dan te zeggen dat alle moslims pro geweld zijn en anti westers.