Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
's Nachts gebeuren de meeste (dodelijke) ongevallen.
|
Toch eerst de vraag stellen, waar haal je dat uit ? Bron ? Nattevinger ?
Is dat hier relevant

, want dan moet je wel aantonen dat de meeste dodelijke ongevallen - je zal vermoedelijk per vtgkm of beter per personenkm bedoelen - ´s nachts enkel door het feit gebeuren dat men sneller als de max-snelheid rijdt, ttz tenminste als hoofdoorzaak. Op meestal kaarsrechte brede rustige snelwegen zie ik dat zeer moeilijk gebeuren als men er met zijn gedachten bij is, ttz bvb niet oververmoeid in slaap valt... of onder sterke invloed van wat dan ook (drugs, alcohol enz...) is.
Onderschat vermoeidheid of slaperigheid niet, ook door een monotone constante snelheid, ik kan een D-studie vinden - andere ook - waar 24 % van de dodelijke snelwegongevallen "in-slaap-vallen" was, en 69 % op kaarsrechte stukken, en 57 % bij donkerheid.
Citaat:
Es wurde festgestellt, daß ca. 24% aller Unfäalle durch Einschlafen des Fahrers verursacht wurden.
...
69% der Einschlafunfälle fanden bei gerader Straßenführung statt, in 57 % war es dunkel. In fast der Hälfte der Fälle war die Verkehrsdichte sehr gering.
...
Berufskraftwagenfahrer waren in 22 % der Einschlafunfäalle verwickelt, was auch ungefähr ihrem Anteil im anderen Unfallgeschehen entsprach.
Das bedeutet: Monotone Situationen, verbunden mit langer Fahrzeit und schlafenden Mitfahrern stellen eine der häufigsten Unfallursachen für tödliche Autobahnunfälle dar.
http://www2.dvr.de/site.aspx?url=htm...u=unfallfreien
|
Be heeft amper een paar "naakte" statistieken zonder enig oorzakelijk verband met overdreven of onaangepaste snelheid, en ook niet specifiek op de snelweg; (onaangepaste) snelheid als ongevaloorzaak wordt trouwens in Be algemeen niet onderzocht of geregistreerd (alle wegen).
Ref:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf
En in de povere statistieken gebeuren de meeste dodelijke ongevallen duidelijk overdag tijdens de week, ja ook nipt in het weekend; alhoewel daar de verhouding volledig wordt scheef getrokken tov de week.
Dit wijst erop dat tijdens het WE er en/of meer ´s nachts gereden wordt, en/of er andere factoren/parameters in het spel zijn waaronder bovengenoemde - onder bepaalde invloeden - die het rijgedrag van de bestuurder sterk beïnvloeden.
Wie A zegt moet B zeggen, zal ik in ´t kort proberen te doen

:
(1). Be-statistiek: de respectievelijke maps onderaan aanklikken, o.a.: bebouwde kom-/buiten bbk-vervolg /
week_WE / weggebruiker.

=> wat ik nog kan doen is de verkeersbarometer bekijken op basis van ongeval-PV´s die naar het parket gaan (vorlopige cijfers zonder dodelijke gewonden 30 d) van de federale politie en lokale politie (referte tabel 3), waar we een verhouding van 15-17% zien tussen het aantal doden ter plaatse op snelwegen en gelijkgestelde wegen (120 kmh/fedpol), en 85%-83% andere wegen (lokpol):
Ik neem die betreffende het afgelopen jaar 2008 als referte:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...ber%202008.pdf

=> of de internationale statistiek, wel anno 2007:
http://internationaltransportforum.o.../roadclass.pdf
België 2007: 152 "snelwegdoden" whereof motorways of
14,2 % van het totaal op 1067, of 20,6 % op het totaal van 737 enkel buiten bbk (
%roads outside urban areas)
(2) NL- statistiek en studie specifiek snelwegen:
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/pp...3Dde%26LO%3Dde parameters in overvloed; je kan elke snelheidsmax selecteren.
Of
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publi...=0,4,9-12&VW=T ook incl. buitenlandse slachtoffers = standaard.
Studie snelwegen ongevaloorzaak snelheid:
Citaat:
http://www.minocw.nl/documenten/kame...2030413380.pdf p 3-4
1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen
Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven. Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;
- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;
- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;
- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.
Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen
57 59 77 64 68 89
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen,
verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen)
17 10 25 14 28 19
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden
4 3 0 6 0 17
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden
4 11 10 9 7 6
Onvoldoende afstand bewaren
3 2 5 6 4 9
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3
Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen
2 6 7 7 1 4
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg,
slaap/ziekte)
1 7 6 1 5 6
Onbekend/geen toedracht
24 17 22 21 22 25
|
Te snel rijden is volgens die NL-studie gemiddeld de minst grootste bekende oorzaak van snelwegdoden tijdens die 6 jaar. Gemiddeld nog geen 2 doden/jaar.
Citaat:
Een mens reageert anders 's nachts.
|
Hangt van mens to mens af, denk ik. En op welk uurtjes ´s nachts en in welke fysieke en gemoedstoestand, enz...
Ge hoeft maar in de grafieken te kijken van die D-studie waar ze een verschil een leeftijd nemen < of > 45 jaar, en wat dat voor enorme verschillen geeft op bepaalde uren betreft deze specifieke "vermoeidheidsongevallen" op de
Autobahn
Maar "anders" hoeft daarvoor niet persé negatiever te zijn, ook niet op een zeer rustige snelweg "´s nachts".
Die Duitse studie van 1991-1993 is wel redelijk oud maar daarvoor niet slecht, wie wil kan ik evtl wat meer uitleg geven bij de andere grafieken of bij de tekst van typische autobahn-ongevaloorzaken.
Belgische snelwegstudies kan ik spijtig genoeg nergens vinden...