Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
   Ik moet eerlijk gezegd nog steeds de eerste Nederlander tegen het lijf lopen die de wat ouderwetse verwoording "ten zeerste" in de mond neemt.
"Goesting" is trouwens puur dialect, zelfs niet algemeen in Vlaanderen.
|
Voor u is dit dialect. Voor mij dus niet. Voor mij is dit Vlaams. Mijn moedertaal. En het woord 'goesting' wordt door heel Vlaanderen gebruikt, mocht u het nog niet weten.
Goesting is het mooiste woord in Vlaanderen!
"Goesting" is volgens de Vlaming het mooiste woord van de Nederlandse taal. Een jury bestaande uit Luuk Gruwez, Ludo Permentier en Jan Hautekiet selecteerde uit 1.500 suggesties 10 finalisten. Zij baseerde zich daarbij op de klank, de ritmiek en de geschiedenis van het woord, en niet op de betekenis ervan. Meer dan 3.000 luisteraars van Radio 1 deden mee aan de finale stemronde. "Goesting" haalde het met 26% van de 3.311 stemmen. Bij een gelijkaardige peiling in Nederland kwam het woord "liefde" als winnaar uit de bus. De Britten kozen voor "mother" en de Duitsers voor "Häbseligkeiten" (hebbedingetjes)".
Goesting het mooiste woord van Vlaanderen! Dat is al wat anders dan uw taalhaarklieverij. 'Goesting' 100% zuiver Nederlands in al zijn nuances. Echt Vlaams, wat de etymologische oorsprong ervan ook moge wezen. Zo wordt het toch ervaren door de Vlamingen. En daar vermogen taalpuriteinen zoals u niets tegen.