Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Het debat 'stomerij-droogkuis' is een principieel debat. Het gaat natuurlijk niet alleen over deze twee woordjes. Het gaat om het hele opzet. En dat betekent in de praktijk dat wij steeds weer woorden uit uw taal moeten opnemen maar u zich niet de minste moeite getroost om Vlaamse woorden op te nemen in uw taal. Met andere woorden, u (en sommige Vlaamse (?) lakeien), wilt wel een soort 'Algemeen Nederlands' dat in uw ogen dan zogezegd 'algemeen verbreid' hoort te zijn in Zuid en Noord, voorzover er maar niet teveel Vlaamse woorden in voorkomen. Dat is dus wel geen 'algemeen' Nederlands. En vele mensen in Vlaanderen willen dat kunstmatig Nederlands niet, lusten dat niet, maar houden zich in de praktijk dan ook om deze reden aan hun moedertaal, met de eigen woorden en uitdrukkingen en nuances.
|
Je moet mij geen woorden in de mond leggen. Mij kan het niets schelen wat voor woorden jullie gebruiken in Vlaanderen. Nederland is helemaal niet bij machte om Vlaanderen iets op te leggen. Als men het 'Hollands' wil invoeren in Vlaanderen, dan kan dat alleen met instemming van de Vlaamse verantwoordelijken. Maar als jullie in het plaatselijke dialect willen blijven praten, dan lig ik daar absoluut niet wakker van. En de meeste andere Nederlanders interesseert het ook geen zier. Wij willen jullie niets opdringen, noch willen wij iets opgedrongen worden. Wel moeten nu opeens in 'onze' Van Dale Noord-Nederlandse woorden als dusdanig aangeduid worden. Dit terwijl het van oorsprong een Noord-Nederlands woordenboek is. Jullie Vlamingen hebben zelf besloten dat de Van Dale kennelijk ook in Vlaanderen maatgevend is. Dan moet je niet achteraf gaan zeuren. Dan hadden jullie maar een eigen (gezaghebbend) woordenboek moeten maken.