Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster
Met uw eerste zin ben ik het 100 % eens! 
Verder : het gedachtegoed van de moslims stoort mij ook dikwijls, ik verdedig hen echt niet.
Zoals ik al in mijn eerste post (# 36) in deze thread heb gezegd, misschien leren de moslims onze feesten waarderen als ze op hun manier er van kunnen meegenieten. Ik ben niet te fier om een koekje gebakken door een Marokkaanse op te eten, ik weet dat hun koekjes heel lekker zijn. Waarom zou ik me dan druk maken als zij onze chocolade eten, zij het in een andere vorm? Mogelijk leren ze zo iets van onze tradities appreciëren en maakt het hen volgend jaar al niet veel meer uit of dat stukje chocola de vorm heeft van een Arabische letter, een letter uit ons alfabet of een kabouter.
Maar als wij op kleinigheden blijven hameren en ons er belachelijk druk in maken, dan geven we hen echt de pap in de mond om te zeggen dat wij kleinzerig en flauw zijn. Op die manier verhogen we de irritatie die al heel sterk leeft bij allochtonen en autochtonen. Er is reden voor onenigheid, maar laat ons debatteren over de hoofdzaken en ons wat minder druk maken over details.
|
de irritatie leeft aan beide kanten en wiens irritatie was er het eerst...de kip of het ei....in elk geval is de irritatie een realiteit, het is idd zover gekomen dat de mensen gaan steigeren bij het zien van een arabische letter in chocolade....soms denk ik dat er al teveel gebeurd is in de geschiedenis om dit nog helemaal goed te laten komen en om deze situatie weer recht te trekken zal er héél wat goeie wil van beide kanten moeten komen en ik ben er niet van overtuigd dat deze wil bij beide partijen aanwezig is.
tuurlijk kan een marokkaans koekje en een belgisch frietje zonder problemen maar dat is niet het probleem en dat weet je ook wel. de belgen vallen niet over de pitabars of de marokkaanse bakkers, het zijn de dagdagelijkse voorvallen, de details, die de mensen hun strot uitkomen. het is normaal dat je in je omgang met mensen de details beschouwt en die details zorgen voor een totaalbeeld dat spijtig genoeg niet altijd even fraai is.
in de geschiedenis zijn hier vele volkeren komen proberen het beleid uit te maken en één voor één zijn ze moeten afdruipen. voor mij is het echt een historisch gegeven dat 'n belg op z'n kop laat zitten maar ook maar zo lang totdat de spreekwoordelijke emmer vol is. vraag het eens aan de spanjaarden of de nederlanders.....
ook wij hebben het recht om onze culturele eigenheid te beschermen en die bestaat niet uit zatlappen die varkensworsten eten. neen, onze cultuur heeft o.a. te maken met democratie, onze visies over de samenleving enz. en net dat is zo vreselijk verschillend van de moslimcultuur.