Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Maar als historische fase heeft het een begin en derhalve ook een einde.
|
Neen hieraan (Kapitalisme) kan géén einde komen, want dan vergaan we allen van den armoede. Het Kapitalisme is een deugdelijk sisteem, natuurlijk zijn er gebreken aan dit sisteem, maar de voordelen halen wel de bovenhand!
Citaat:
De vraag die me bezig houdt is (behalve 'wat zal ik eens eten vanavond?') welke ontwikkeling willen we. Hoe zorgen we ervoor dat het kapitalisme evolueert naar een nieuwe fase die alle voordelen van het kapitalisme behoudt maar de nadelen ervan oplost.
|
Goeie vraag, waarmee de economische wereld allang bezig is om de nadelen weg te werken. Ene Engelse politieker nl wijlen Winston Churchill heeft ooit eens gezegd in een van z'n speeches:
"Er zijn nadelen aan het kapitalistisch sisteem, maar vindt maar eens een beter sisteem uit" En inderdaad tot nu toe is er nog niemand in geslaagd om een ander en beter sisteem uit te vinden en op poten te zetten. Het huidig sisteem is in de loop der tijd verbetert en aangepast aan de behoeften en zo zal het blijven vrees ik!
Citaat:
Ik denk dat dat best kan door de productiemiddelen in te schakelen in functie van het algemeen belang in plaats van particuliere belangen. Ik denk dus dat we behalve een politieke democratie ook nood hebben aan economische democratie waarbij de samenleving beslist over wat we produceren, waarom en hoe we dat doen. En verder natuurlijk ook: wat we met die opbrengst doen. Dat blijft het allerbelangrijkste. Zoals honger uitbannen, geneeslijke ziektes vermijden, onze productie aanpassen aan wat de ecologie kan trekken, de arbeidsomstandigheden verbeteren, werkgelegenheid scheppen zodat iedereen die dat wil zich een inkomen kan verwerven en bovenal: aan cultuur doen. Op alle mogelijke manieren want dat is de essentie van ons zijn.
|
Het is wel zo dat de economie dingen ontwikkelt in functie van het algemeen belang. Ik zie niet in hoe men particuliere belangen kan inschakelen, want dit zou veel problemen veroorzaken. Trouwens nu al worden mensen naar hun mening gevraagd om te weten te komen wat men kan veranderen aan bepaalde artikelen en diensten in functie van het algemeen belang.
"wat we met de opbrengst doen": Deze moet gaan naar het ontwikkelen en verbeteren van artikelen en diensten en natuurlijk ook naar mensen die meehelpen om deze te maken, om te kunnen voldoen aan hun behoeften, dus te kunnen kopen waar ze zin in hebben! en niet te vergeten om hun spaarrekeningen te kunnen spijzen, wat nodig is om hun toekomst iet of wat veilig te kunnen stellen!!
Citaat:
werkgelegenheid scheppen zodat iedereen die dat wil zich een inkomen kan verwerven
|
Dat zal een utopie blijven, vrees ik, Werk gelegenheid wordt alleen geschapen als er nood is aan nieuwe artikelen en diensten die de mensen willen kopen en gebruiken om hun komfort te verhogen. Omdat de werkgelegenheid hiervan afhankelijk is, is het duidelijk dat werkgelegenheid scheppen zéér moeilijk zal zijn en blijven