Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax
Zwitserland is wel lid van de Raad van Europa. Daarin hebben ze de EVRM ondertekend. Het lijkt me sterk dat je een bepaalde godsdienst mag viseren om juist die religie beperkingen op te leggen. De Raad van Europa zal de Zwitserse minarettenwet afkeuren. Zegt Zwitserland vervolgens de EVRM op?
|
Ik denk dat je twee dingen verwart, maar ik geef toe dat ik daar ook in gelopen was.
De rechten van de mens, en meer bepaald de godsdienstvrijheid die hier nu al een paar keer is geciteerd, kent het recht toe om een godsdienst vrij te belijden, om van godsdienst mogen te veranderen en zo. Daar is door deze minarettendinges niks aan afgedaan: Moslims mogen nog altijd Moslim zijn in Zwitserland, ze worden niet in de gevangenis gegooid omdat ze Moslim zijn, de Zwitserse politie valt geen moskeeen binnen om de mensen met traangas te verdrijven, de bezittingen van Moslims worden niet verbeurd verklaard, en Moslims moeten niet in 't openbaar hun religie afzweren op straffe van lijfstraffen of zo.
DAT is wat de verklaring van de rechten van de mens inhoudt wat betreft godsdienst, en de Zwitsers respecteren dat.
Maar waar jij het over hebt is de strikte scheiding van staat en godsdienst, waarbij een staat alle godsdiensten gelijk moet behandelen. Dat heeft niks met de rechten van de mens te maken, maar is wel een constitutioneel beginsel van verschillende Europese landen. Ik alludeerde daarnaar wanneer ik sprak over een mogelijke incoherentie tussen deze wet die specifiek een openbaar Islam symbool viseert. Maar ik heb begrepen dat de Zwitserse grondwet helemaal geen strikte scheiding van godsdienst en staat ingeschreven heeft, en dus is het in Zwitserland niet onconstitutioneel om onderscheid van behandeling te maken tussen verschillende godsdiensten. Godsdiensten zijn in Zwitserland blijkbaar niet gelijk voor de wet.
Maar dat is NIET wat de godsdienstvrijheid in de verklaring van de rechten van de mens voorschrijft: die schrijft enkel "minimum rechten" voor, voor individuen, niet voor godsdiensten als dusdanig. En die zijn in Zwitserland dus wel gerespecteerd. De verklaring van godsdienstvrijheid houdt niet in dat elke staat alle godsdiensten gelijk voor de wet moet behandelen. Hoewel ik dat wel een goed principe vindt, eerlijk gezegd.