Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Waarom zou het niet aanstootgevend mogen zijn? Heb je al eens een Roze Zaterdag meegemaakt, een gay-parade, een LOVE-parade, een carnavalstoet, al eens een erotheek voorbij gewandeld, een reclame-affiche voor lingerie, enz? Dat zijn allemaal zaken die voor sommige mensen als 'aanstootgevend worden ervaren'. Maar het lijkt me geen afdoende reden om het te verbieden.
|
Da's juist. Maar ergens moeten we samen beslissen wat er nu wel, en wat er nu niet als "zo aanstootgevend" wordt beschouwd dat het moet verboden zijn of toegelaten worden. Duidelijk is er ergens een grens, waar de ergernis voor de meesten de vrijheid van enkelen overtreft. Dan moet het verboden worden. Wat nu wel, en wat nu niet verboden moet worden, dat is net de hele bedoeling van een wetgeving van een land, van een gemeenschap. En landen hebben elk hun eigen manier om tot die regelgeving te komen. Maar om hier ook niet tot een totale willekeur te komen, zijn er kaders. Zulke kaders zijn bijvoorbeeld de rechten van de mens, en enkele democratische principes.
Hoe dat nu precies in elkaar steekt, is overal een beetje anders, en elk land heeft zowat zijn eigenheden om te bepalen wat wel en wat niet toegelaten is. Zo ook de Zwitsers. Welnu, die hebben, via hun specifiek systeem, beslist om te vinden dat minaretten storender zijn voor de meesten onder hen, dan het beetje extra vrijheid dat het brengt aan zij die graag minaretten zien.
En dat is hun goede recht. Als de Zwitsers dat zo beslist hebben, is het hun goede recht om te vinden dat minaretten aanstootgevend zijn, en dat ze die niet willen zien. Je kan het democratische gehalte van die beslissing niet aanvechten. Niet dat dat een argument pro is, maar het zou eventueel een argument contra kunnen zijn omdat we allemaal altijd de mond vol hebben over democratie en mocht deze regel door een of ander administratief lichaam genomen zijn, dan zou men "booe, niet democratisch" kunnen geroepen hebben maar hier dus niet. Wel, hier was democratie aan het werk, zoals de Zwitsers dat nogal meer aan 't werk laten.
Ze zijn binnen het kader van de rechten van de mens gebleven, in tegenstelling tot beweringen van het tegendeel. Moslims worden ginder nog altijd niet gevierendeeld op het marktplein.
Ik vind dus dat de Zwitsers het recht hebben om die beslissing voor hun eigen samenleving te nemen.
Zelf heb ik persoonlijk niet veel meer tegen minaretten dan tegen andere godsdienstige symbolen, en eerlijk gezegd ik kan er mee leven, de aanstoot die ik eraan neem is draagbaar, dus ik vind het niet erg om in een land te leven waar men nu eenmaal wel van die dinges mag bouwen, maar ik kan even goed begrijpen dat men dat in sommige landen liever niet wil zien, en de Zwitsers hebben dat zo beslist voor hun eigen land.
En dat is hun goeie recht. Meer moet daar niet over gezegd worden.