Mogelijk dat ik me vergis maar ik zie godsdienstvrijheid als:
A) Iedereen mag vrij zijn religie kiezen (mag dus in theorie niet opgedrongen worden, laten we DAAR eens controle naar doen in bepaalde kringen)
B) Je mag niet vervolgd worden voor je godsdienstkeuze
C) Je mag je religie binnen een redelijk wettelijk kader beoefenen (religieuze gebruiken etc kunnen maar er mogen wel bepaalde beperkingen zijn zoals het verbod op boerkas door de reglementering op herkenbaarheid. Natuurlijk mag dit niet overdreven zijn, ze mogen bijbelbezit niet verbieden als het christendom een erkende religie is)
Ik vind dat dit er ook bij moet horen
D) Elkeen heeft het recht om niet met religieuze symbolen geconfronteerd te worden als hij dit wenst.
Sommigen lijken te denken dat godsdienstvrijheid betekent dat hun "gebruiken" boven de bestaande wetten en reglementering staat, niet dus. Anders richt ik een religie op waarin het ten strikste verboden is om te werken en men minstens 3000 Euro moet spenderen per maand. Vermits ik niet kan werken moet de overheid dit betalen. Als de regering weigert mijn religie te erkennen ga ik natuurlijk een klacht indienen met al mijn volgelingen (wie zou zo een "religie" niet wensen natuurlijk) wegens schending van mijn godsdienstvrijheid.
|