Discussie: Stop prostitutie
Los bericht bekijken
Oud 2 december 2009, 19:32   #47
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Uw argument van kinderarbeid vind ik vreemd. Inderdaad: prostitutie is minder mobiel, en zal daarom niet snel verhuizen als we het hier verbieden. Dus dat is toch goed nieuws? Dat wil dan toch zeggen dat prostitutie niet verhuist naar een land met minder goede normen, en dat we dus geen schrik moeten hebben van "prostitutievlucht" waardoor de prostituees er erger vanaf komen.
Je vergelijking is onnozel. Bij een verbod verdwijnt de prostitutie in de anonimiteit, waar er niet alleen minder, maar geen normen zijn.

Citaat:
In Belgie zal er ook minder prostutie zijn na een verbod (dat bewijzen Nederland, Australie en andere landen), en daarom zal de totale (wereldwijde) uitbuiting van prostituees dalen.
Hoe ga je dat bewijzen? Door prostitutie te verbieden heb je eenvoudigweg geen cijfers meer, dus kan je niets vergelijken. Ik wist trouwens niet dat de wallen niet meer bevolkt worden door prostituees.

Citaat:
Waarom zou er geen controle zijn bij een verbod? Misschien ook maar mensenhandel legaliseren, om het te kunnen controleren? Nee, dat van die controle is geen zinnig argument.
Foute vergelijking: een vergelijkbare maatregel zou zijn immigratie verbieden. Dan blijft alleen nog het illegale circuit over en verlies je alle controle.

Citaat:
En dat prostitutie in de illegaliteit zal blijven bestaan, is ook geen goed argument om het te legaliseren. Anders ook maar kinderprostitutie legaliseren?
Emo-argument (zoals gewoonlijk): niemand stelt voor kinderprostitutie te legaliseren. Kinderen kunnen helemaal die keuze niet maken. Toch bestaat het. Ik heb liever dat de politie en het gerecht hun beperkte (en dat zijn ze altijd) middelen gebruiken om kinderprostitutie te bestrijden dan zich bezig te houden met volwassen prostituees. Dat is een algemeen probleem bij zowat al jouw voorstellen: elk verbod moet op een of andere manier gecontroleerd worden, wat geld kost. Daarnaast moeten de secundaire slachtoffers van jouw verbod (in casu, de prostituees) ook financieel gesteund worden. Ik weet bovendien dat je tegen zowat alle economische activiteit bent. Je vergroot dus alle uitgaven en vermindert de inkomsten. Ergo, je hebt geen werkend model. Maar dat is voor een idealist natuurlijk geen bezwaar.

Citaat:
Natuurlijk gaat het me om het welzijn van die vrouwen, waarom geef ik anders die statistieken? Welke idealistische fantasieën zou ik anders hebben?
Vrouwen mogen zelf kiezen wat ze doen, maar het moet een goed geinformeerde vrijwillige keuze zijn.
Kijk, voor een groot deel van die vrouwen is het nochtans eenvoudig: zij willen geen prostituee meer zijn, zij prostitueren zichzelf niet langer. Het verbod helpt hen dus niet, wel integendeel. Voor het deel vrouwen die onder dwang in de prostitutie zitten werkt een verbod ook contraproductief, want plots hebben zij meer te verliezen door aangifte te doen.

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat we dan maar dat we het huidige neoliberaal kapitalisme moeten afschaffen, want die kapitaalvlucht zou bijzonder immoreel zijn van die bedrijfsleiders. Een systeem dat kapitaalvlucht toelaat, is geen goed systeem. Dus we moeten stemmen op politici die dat willen aanpassen (en dat zijn linkse politici).
Linkse politici die verhinderen dat mensen met hun geld ergens anders heentrekken? Waar zitten die nog?

Citaat:
En verder vind ik dat wij het goede voorbeeld moeten geven. Dat is wat ik doe: 20% van mijn inkomen schenken aan organisaties voor het goede doel (ik heb al aan 140 organisaties geschonken)
Dat weet iedereen nu al wel, want je vernoemt het in elke draad die je start. Liefst een paar keer. Ik hou mijn schenkingen voor mezelf, want ik hoef die niet te doen om een beter beeld van mezelf op te hangen op een anoniem forum.

Citaat:
kijk naar de statistieken die ik je gaf.
Heb ik gedaan. Je lijdt aan ideeënarmoede. Jouw enige antwoord op alle problemen is zaken verbieden. Gaan jouw statistieken veranderen als je de prostitutie verbiedt? Nee, het misbruik wordt dan onzichtbaar en jij slaapt wat rustiger. Intussen zullen nog meer (en niet minder) vrouwen in verborgen achterkamertjes geslagen, verkracht enz. worden.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden