Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe
De werkelijkheid is anders.
|
Inderdaad.
Wat me dikwijls op Vlaamse wegen opvalt is dat een zeker aantal %-autobestuurders de wegcode niet kennen (of niet opletten), en niet weten dat een snelheidsbeperking aangeduid door een
C43 vervalt aan elk kruispunt(je) hoe onbenullig dat zijwegje ook is, zelfs een onverharde weg (aardeweg, pad) kan(indien niet privaat) een openbare weg zijn en vormt een kruispunt. (zie bepalingen in ref onderaan)
Dus het gebeurt regelmatig dat ik 60-70 kmh-rijders voor me heb (bij een opgeheven 70 kmh-beperking), die niet weten dat ze dan de algemene 90 kmh mogen, omdat ze een (verdekt)
T-kruispuntje voorbij gereden zijn;
- een C43
moet immers aan elk kp(tje) herhaald worden voor geldig te blijven.
- een C45 of C46 (opheffing C43) gaan ze
uitsluitend zetten als er geen kruispunten zijn.
En niet alleen ik, dus nog vele volgers, gaan die onwetende 60-70 kmh-rijders soms inhalen, en soms valt de onwetende zijne cent nooit, zelfs na vele kilometers niet.
@ ribke heeft daar dus een punt betreft zijn vraag of de verbruiksmindering in de praktische werkelijkheid zou werken;
ook - volgens mij - omdat 70 kmh op vele ex-90-wegen amper draagvlak heeft in ´t algemeen.
Objectieve snelheidsmetingen bewijzen dit, na 30 kmh heeft procentueel gemeten "de 70 kmh" het minste draagvlak, per kmh teveel heeft "de 70" zelfs het minste draagvlak van alle; dus ook "geldige 70 kmh" gaat meer inhaalbewegingen "provoceren" tussen personenwagens als de vroegere 90 kmh die nog steeds zeer veel draagvlak geniet (citaat en bron onderaan: gemiddelde snelheid en V85).
Een C45 = einde snelheidsbeperking of C46 = alle plaatselijke verbodsbepalingen staat pas als het (snelheids)verbodsbord niet bij een kp opgeheven wordt, volgens de plaatsingsvoorwaarden.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#C45
9.10. Verkeersbord C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt.
Het mag vervangen worden door het verkeersbord C46.
9.11. Verkeersbord C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.

Dit verkeersbord mag slechts gebruikt worden om een einde te maken aan de verbodsbepalingen voorgeschreven door de verkeersborden C33, C35, C39 en C43 en uitsluitend wanneer het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt of een toegang tot een autosnelweg.
|
Citaat:
Artikel 2: Bepalingen
2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2
|
Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf pagina 9 van 19
2.4. Gedrag van de weggebruikers
Het BIVV ontwikkelde in 2002 een methodologie voor de uitvoering van snelheidsmetingen.
Het gaat hier om objectieve metingen die moeten toelaten de door de Staten-Generaal voorgestelde indicatoren (gemiddelde snelheid, v85, percentage voertuigen dat de snelheidslimiet met meer dan 10km/u overschrijdt) te meten.
Gemiddelde snelheid
Doelstelling SGVV (personenwagens): daling gemiddelde snelheid met 5 km/u in 2008
Snelheidslimiet|vgem 2003|vgem 2004|vgem 2005|verschil
30 km/u | 38 km/u | 36 km/u | 35 km/u | - 3 km/u
50 km/u | 54 km/u | 51 km/u | 50 km/u | - 4 km/u
70 km/u | 77 km/u | 78 km/u | 75 km/u | - 2 km/u
90 km/u | 94 km/u | 88 km/u| 89 km/u| - 5 km/u
120 km/u| Geen meetresultaten beschikbaar
Mogelijk wordt deze doelstelling zonder veel problemen gehaald, maar vooral wat 30 km/u en 70 km/u wegen betreft kan dit resultaat moeilijk bevredigend genoemd worden.
Bij vergelijking tussen de gewesten valt op dat de gemiddelde snelheid in Wallonië in de verschillende snelheidscategorieën hoger (circa 5 km/u) ligt dan in Vlaanderen en Brussel.
V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar
De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.
|