Discussie: Sam Touzani
Los bericht bekijken
Oud 2 december 2009, 21:32   #18
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carolus66 Bekijk bericht
het probleem is met een simpel spreekwoord aan te geven: als er in een mand vol vis één vis stinkt, stinkt heel de mand.

de realiteit van het verhaal is dat zij die niét bezig zijn met het opbouwen van onze maatschappij en onze normen en wetten respecteren, naleven en doorgeven, dat die groep héél prominent aanwezig is in het straatbeeld, gevangenissen en.
Hier wil ik toch even op reageren.

Ik ken de problemen waar je aan refereert maar al te goed, ik zie ze namelijk elke dag aangezien ik in een buurt woon met een zeer hoog percentage aan mensen van allochtone origine. Ik probeer hier dan ook allerminst om bepaalde integratie- en samenlevingsproblemen met die mensen onder de mat te vegen.

Mijn punt is dat je best kritiek mag geven en zeggen waar het op staat, alleen moet je heel precies zijn in je bewoordingen om geen onterechte veralgemeningen te maken. Doe je dat toch, dan maak je exact, maar dan ook werkelijk exact, dezelfde fout als een marokkaans snotjong dat een voorbijganger uitmaakt voor "sale Flamand". Racisme begint bij het veralgemenen van negatieve trekken naar een hele bevolkingsgroep, op basis van vooroordelen. En dat geldt voor elke vorm van racisme.

Laat één ding duidelijk zijn: de overgrote meerderheid van mensen met een migratieachtergrond in ons land doet geen vlieg kwaad. Wie dat betwist moet gewoon zijn ogen opentrekken en eerlijk zijn. Het is langs de andere kant ook duidelijk dat er een torenhoog probleem is met een minderheid van vooral jongeren van marokkaanse afkomst, die in bepaalde buurten zwaar tekeer gaan en zich boven de wet achten. In zekere zin zou je kunnen stellen dat die groep "prominent" aanwezig is in het straatbeeld, maar dan vooral omdat ze opvallen door hun ultra-agressief gedrag. In absolute aantallen zijn ze helemaal niet prominent aanwezig, en in vele gemeenten en buurten is het probleem onbestaand of zo goed als. Laat ons dus het probleem niet onderschatten, maar laat het ons ook niet opblazen tot een halve burgeroorlog.

Het wordt stilaan tijd dat iedereen zich realiseert dat mensen van allochtone origine die in ons land wonen hier zullen blijven, temeer omdat een steeds groter wordende groep van hen hier geboren zijn. Als er problemen zijn, zoals met die agressieve jongeren, dan zullen we die dus samen, als één gemeenschap, moeten aanpakken. We moeten eindelijk eens stoppen met de problemen die er zijn te projecteren op de allochtone gemeenschap, en steen en been te klagen zonder ook maar het begin van een oplossing aan te dragen. Het zijn niet "hun" problemen, het zijn "onze" problemen, en het wordt tijd dat we stoppen met zagen en stigmatiseren, en starten met oplossingen zoeken.