Mijnheer Glorieux,
Ik meen dat je betreffende Belgonucléaire en FBFC niet voldoende op de hoogte bent.
Belgonucléaire herwerkt nucleaire afval tot nieuwe brandstofelementen; FBFC bundelt deze brandstofelementen operationeel (men zal mij zeker deze oversimplifiëring willen vergeven).
Het gaat hier niet om noodlijdende bedrijven; er is vraag genoeg...uit het buitenland.
Wat MOX-productie betreft, zijn er naast Belgonucléaire slechts 2 bedrijven in de wereld; deze zullen met plezier onze technici overnemen en de orders produceren. Deze 2 bedrijven zijn trouwens voor een goed deel met belgische technologie ontwikkeld in Dessel gebouwd.
Deze bedrijven hebben geen staatssteun nodig, geen overheidsgeld; zij moeten enkel de vergunningen verkrijgen om componenten te mogen invoeren, om de productie te verzekeren.
Wat het kenniscentrum in de Kempen betreft, dat hebben wij in de gedaante van VITO. Maar ik heb niet de indruk dat er veel belangstelling bestaat van overheidswege.
Wat ik de groenen verwijt is dat men zo eenzijdig-negatief tegenover kernenergie staat. Ik ben geen principiële verdediger van deze energievorm, maar ik zou wel een constructief gesprek op prijs stellen.
|