Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2003, 21:03   #4
Fréderic
Burger
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: Gent
Berichten: 105
Standaard

Komkom, die Schotse afdeling ligt nu wel 8% in de peilingen hé. Het was ook niet zomaar een organisatie van 300 man, het was wel heel wat meer hé, met parlementairen erop en eraan. Die Schotse partij werkt mee aan een herschikking van links terwijl anderen steeds maar bezig zijn met hun eigen enige revolutionaire internationale. Er worden in verschillende landen bijeenkomsten gehouden waar er gediscussieerd wordt over een herschikking ter linkerzijde en waar eindelijk ook concrete dingen worden gedaan zoals o.a. die voorstellen van de PRC in Italië, maar telkens stuurt de CWI zijn kat of een "observer", maar nooit heeft ze al iets constructiefs gedaan aan een herschikking. Wat volkomen normaal is aangezien dat hun oriëntatie niet is.

Maar dan proclameren dat de Vierde niets voorstelt is al even belachelijk. Ik wil hier niet hervallen zoals we al bezig zijn aan een klein-linkse discussie over wie nu de echte Vierde is, maar de eerste ongelooflijk sectaire reactie was er één van iemand van jullie die zonder schroom kwam vertellen dat de enige Vierde Internationale de CWI is. Ik ga hier niet helemaal het project van de Vierde ten toon stellen, maar een internationale zonder wereldproject kan je de Vierde toch niet noemen. De Vierde is een organisatie die tenminste zelfkritiek durft te uiten. Die het doorheeft dat ze in totaal niets bereikt heeft en niets betekent ook al is ze nog altijd groter dan al die nieuwe internationales die prediken de echte te zijn. Het komt er volgens mij vandaag op aan om een nieuwe internationale te creëeren die de al die -ismen overstijgt en ik geloof dat het kan (en wellicht zonder de CWI). Met de andersglobaliseringsbeweging is het duidelijk dat een aantal internationales zoals de Vierde en de ISO elkaar vinden alhoewel er historische breuken zijn en hedendaagse meningsverschillen, maar dat komt deels doordat niemand de waarheid in pacht heeft, nu niet en straks niet. Ook een aantal "onafhankelijke" partijen en eenheidsblokken doen verder mee aan de constructie van een nieuwe internationale. Met de PRC als grootste factor zijn we wellicht op de goede weg.

Kijk ik heb geen zin in een klein-linkse discussie over internationales als het toch blijkt dat we het oneens zijn over de strategie. Dus kondig ik maar meteen aan dat ik niet verder meedoe aan deze discussie. Het is wellicht een overwinning voor u GC, maar ik weet dat we er enkel maar mensen mee gaan wegjagen en ons weer eens ferm belachelijk maken terwijl we het nog niet gehad hebben over de inhoud van dat artikel. Over de reacties kan men wel schrijven, maar de inhoud dat is wellicht ondergeschikt?
__________________
De wereld begrijpen om de wereld te veranderen.
http://www.sap-pos.org
Fréderic is offline