Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2004, 10:19   #2
Eloi Glorieux
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Ik was erg teleurgesteld toen Vera Dua de nieuwe naam van Agalev (Groen) onthulde.

Ik denk dat we in Vlaanderen nood hebben aan een links-progressief alternatief voor de Sp.a., enerzijds om te vermijden dat de Sp.a. een linkse monopoliepositie inneemt (met alle onhebbelijkheden van zo'n positie vandien), anderzijds omdat de Sp.a. steeds meer naar het centrum opschuift, daarmee een groot vacuüm achterlatend 'op links'.

Maar door 'Groen' als naam te kiezen ligt het accent alweer eenzijdig op de 'groene' thema's, en daarmee spreek je slechts een kleine groep van de bevolking aan, meestal jonge mensen uit de 'middenklasse'. Waarom spelen jullie de sociale thema's niet méér of zo weinig uit? Het is juist omdat die thema's bij jullie altijd inferieur zijn aan de 'groene' thema's dat veel linksen de mening zijn toegedaan dat Sp.a. en Groen eerder complementair zijn dan elkaars alternatief.

Bijvraagje: hoe staat Groen tegenover partijen als de LSP? Zou u mij een sterk argument kunnen geven waarom ik wél op Groen en niet op de LSP zou moeten stemmen?
Antwoord:
Groen! staat als groen-progressieve partij inderdaad links van SP.a/Spirit en dit zowel op de klassieke arbeid/kapitaal-breuklijn als op de post-modernistische breuklijn. Het groene gedachtengoed houdt ook véél meer in dan het clichébeeld van het gras, de bomen en de bloemetjes. De vier basispijlers van het groenen gedachtengod en dus ook van Groen! zijn: ecologie, sociale rechtvaardigheid, basisdemocratie en pacifisme. Deze vier basispijlers zijn evenwaardig. Door voor de naam Groen! te kiezen refereren we dus naar alle vier de pijlers van ons gedachtengoed.
Waarom voor Groen! kiezen? Omdat er effectief nood is aan een progressieve stem, links van het centrumkartel SP.a/Spirit en omdat Groen! de enige momenteel haalbare mogelijkheid is om dit waar te maken.
Eloi Glorieux
Eloi Glorieux is offline