Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Noch de zorgverstrekkers noch de ziekenfondsen bepalen wat kan terugbetaald worden. Dat bepaalt het RIZIV.
|
Niet naïef zijn aub, als de dokter zegt dat hij een zware chirurgische ingreep heeft gedaan en hij schrijft op zijn getuigschrift een lichtere op, dan is het niet het RIZIV dat bepaald hoeveel de patiënt voor die specifieke ingreep terug krijgt of hoeveel die kost. Dat is de fraude he!
Citaat:
Ik begrijp niet hoe ziekenfondsen baat zouden hebben bij de fraude die jij aanhaalt.
|
Dat is nochtans niet moeilijk. Welk ziekenfonds vind jij het beste? Dat wat veel terugbetaald of dat wat weinig geeft? Ik ken genoeg artsen die me hebben toevertrouwd dat ze onder druk worden gezet om dingen die niet in de ziekteverzekering zijn opgenomen te laten terugbetalen door een nummer uit te schrijven. Denk daar maar eens over na als je bij de Bond Moyson te horen krijgt van de bediende dat dokter X gene goeie is of in het zwart werkt ten koste van u, negen keer op tien plooit die arts niet voor die dreigementen.
Citaat:
De enige die kan bepalen welke zorgen iemand nodig heeft, is uiteraard een zorgverstrekker.
|
Natuurlijk, maar die hoeft dan toch niet te bepalen wat er moet uitgekeerd worden? Of een of andere manier moet doorgegeven worden wat er is uitgevoerd en het RIZIV zelf of de ziekenfondsen nadat die geresponsabiliseerd zijn door hen zelf financiële verantwoordelijkheid te geven, moeten daar een terugbetaling op plakken.
Citaat:
In de mate van het mogelijke wordt er gecontroleerd; en dit zal nog wel beter kunnen.
|
Een understatement van formaat als je spreekt over 30% fraude.
Citaat:
Indien je goede ideeën hebt; laat het weten; maar ik begrijp niet hoe het RIZIV zou kunnen bepalen welke zorgen terecht of onterecht werden verstrekt; tenzij je naast elke zorgverstrekker; een zorgverstrekker in dienst van het RIZIV zet.
|
Praktisch is dat inderdaad zeer moeilijk en dat besef ik ook wel, u heeft daar overschot van gelijk in. Maar met 30% fraude kan je toch niet enkel je schouders ophalen en zeggen? Tja, laat het maar zo?