Los bericht bekijken
Oud 5 mei 2004, 10:32   #9
boss
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eloi Glorieux
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
De vraag is hoe kan je het persoonlijk energie verbruik doen afnemen.
We hebben ondertussen thuis allemaal een wasmachine, droogkast, vaatwas.
Allemaal luxe producten maar wel enorm praktisch.
In de industrie worden ook steeds zwaardere machinerie gebruikt, die natuurlijk steeds meer en meer energie vragen.

Zoals ik ooit al gezegd heb, gaat het volgens mij niet praktisch mogelijk zijn om de kernenergie af te schaffen.
Je gaat de hoeveelheid wel kunnen minderen maar niet tot nul kunnen brengen. Denk maar eens wat er tijdens de piekuren aan elektriciteit gevraagd wordt.

Dan hebben we ook nog praktische problemen, zoals waar gaan die windmolens komen, je kan toch niet gans de zee gaan volplanten.

Ik hoop natuurlijk dat er een andere oplossing komt dan kernenergie maar ik betwijfel dat die er met de huidige alternatieven gaat komen.
Men gaat dus op zoek moeten gaan naar alternatieven...

greetzzz
Antwoord:
Om te beginnen is het een illusie om kernenergie als toekmostalternatief voor te stellen. Aan het huidige gebruik is er nog voor zo'n 50 jaar uraniumerts. Dit geldt ongeveer in dezelfde mate voor aardolie en aardgas.
Kernenergie is meer dan een kerncentrale. Als je de ganse nucleaire keten beschouwt (uraniumontginning, raconversie van uraniumerts naar uraniumhexafluoride, het verrijkingsproces, de aanmaak van uraniumbrandstofpellets, de assemblage van uraniumbrandstofstaven, het grbuik in de kerncentrale, de conditionering van radioactief afval en alle transporten hiertussen, dan produceert kernenergie wel degelijk een aanzienlijke hoeveelheid CO2.
Kernenergie en klassieke fossiele centrales maken deel uit van hetzelfde foute energiesysteem, dat gebaseerd is op gecentraliseerde massaproductie en massaconsumptie. De energiesystemen van de toekomst zijn kleinschalig en gedecentraliseerd.
Eloi Glorieux
Kan je kernenergie dan vergelijken met fosiele brandstoffen qua CO2?
Hierover ben ik onwetend.

Ik haal ook nergens aan dat kernenergie een toekomstalternatief is, ik stel gewoon dat we moeten wachten met het sluiten van de kerncentrales tot we andere energievoorzieningen hebben die voldoen aan de capacitteit die de huidige centrales produceren.
boss is offline