Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KaliYuga
"The end of history" is een notie waarover veel moderne filosofen hun kop hebben gebroken. In mijn ogen voelden ze net dat deze nieuwe wereld in zich iets inhoudt dat ofwel onheilspellend is ofwel net openbarend, misschien beiden.
Wat wij meemaken is de concretisering van deze "belofte".
Ben ik een apologeet van de moderniteit ? Au contraire, maar ik zie het nut ervan in de menselijke onderneming, die richting de sterren is. Geen enkele geboorte verloopt zonder pijn.
|
Ik merk op aan het einde van je tekst dat je ook wel wat Terence gelezen hebt, als ik me niet vergis?
Hij beschrijft dat stuk zeer goed in zijn boeken.
Maarja, als we dan ook een andere keikop erbij betrekken. (een wetenschapper die volgens mij wel een tikkeltje "gelovig" is) (enfin, hij ziet de hogere zaak van ons bestaan denk ik zo, de magie van het heelal).
Michio Kaku hij spreekt een overgangsfase van type 0 naar type 1 beschaving.
http://www.youtube.com/watch?v=OLUUCeAqOxs
Dit kan tot idd zelfvernietiging leiden of naar ongelooflijke vooruitgang.
Langs ene kant, ik begin ergens te denken dat het in deze huidige hiërarchie wel eens tot iets lelijk kan leiden.
Als de heilige geschriften iet of wat naar hun gelijkenis zijn opgesteld (van zij die de hiërarchie in de top bepalen en samenstellen), dan is het mij wel overduidelijk dat de mens zoals bij de zondvloed wel eens eerder weggevaagd (of beperkt) wordt dan verlichting te gunnen.
Tzag er niet goed uit toen de mens te slim werd in genesis he.
En nog minder toen hij zich niet meer schikte naar de vooropgestelde regels, bang zondvloed.
Deze hiërarchie kan, als ik het mag geloven, nu het weer controleren via HAARP.
Er is echt iets duisters aan de gang, ik voel het gewoon. Ge ziet het ook in de wereld. We zijn echt niet meer dat stupid he?
En toch, als je dit offline met iemand zou bespreken, ze bekijken je als wereldvreemd aan.
Ik vraag me dan af, ben ik het nu te ver aan het zoeken? Of zou ik er maar beter meer van te weten komen voor het te laat is?