Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Schuldbemiddeling;
Inleiding:
Volgend verhaal is mij ter ore gekomen van een persoon die werkloos is, lage uitkering van circa 450 euro heeft, een strafregister van heb ik jou daar (dus geen kans meer op werk what ever), een onkosten nota van verlopen gerechtskosten, boeten en noem maar op van circa 25000 euro. Enfin klassiek verhaal van …daar kom je nooit meer uit en eigen schuld dikke bult.
Soit dit alles onder schuldbemiddeling en daar gaat het mij om.
Hij was verplicht een contract van 10 jaar te tekenen bij een advocaat. 450 euro is zijn inkomen minus circa 250 euro vaste kosten en drinkgeld van 40 of 60 euro per week (zoiets). Geld is dus op. Afkorting op openstaande leningen; nihil of zo goed als.
Kosten schuldbemiddeling 3% en telkens hij wat geld van zijn rekening wil moet die advocaat dat bevestigen (20 euro of zo) en sturen ze een fax naar de bank dat ze hem dat mogen betalen, kosten per fax 9 euro. (meerdere keren per maand)
Nu wat ik hier niet begrijp; de schuldeisers blijven in de kou staan….er is nooit geld en de advocaat houd ze tegen met gerechtelijke bijstand.
De schuldenaar blijft met de schulden staan…hoe lang dat ook mag duren er komt geen verandering in de zaken.
De enige bevoordeelde is; de advocaat die de bemiddeling aan het doen is want die rekent voor ieder telefoontje, brief, fax en nog eens een kostenpercentage ook.
En als de schuldenaar van de bemiddelaar een overzicht van betalingen wenst te ontvangen, moet hij dat eerst aan de rechtbank vragen, die vragen het de advocaat, de advocaat naar de rechtbank daarmee en uiteindelijk krijgt hij zijn overzicht na verschillende maanden…tegen betaling natuurlijk.
Euh …met wat zijn wij bezig? (behalve advocaatjes van riante inkomens te voorzien?)
Naar het schijnt zitten tienduizenden in de dezelfde uitzichtloze situatie met dit verschijnsel.
|
Het is zelfs nog erger.
De schulden aan de overheden en overheidsbedrijven krijgen voorrang op alles.
En op alle schulden word een interest van 2% per maand gerekend.
En 90% van de schulden die mensen hebben die in schuldbemiddeling, zijn schulden aan energiebedrijven zoals ingean en iandis, staatsbedrijven.
En de energierekeningen die ze niet kunnen betalen zijn dan nog voor 75% taksen en btw op die rekeningen.
Rekeningen die vermeden hadden kunnen worden door te zorgen dat de mensen hun huizen kunnen isoleren, waar in veel gevallen geen geld voor overschiet, juist door de hoge taksen op energie.
Zoals reeds in andere draden aangegeven, de crisis moet hier nog beginnen.
Vele mensen die tijdens het begin van de crisis nog beschermd waren door hun ontslagvergoedingen, komen nu pas in de problemen en hun aantal zal nog toenemen. Want het is gewoon een ketting die niet word doorbroken door de overheden, maar word versterkt en versneld door het systeem.
Want ook komen er binnenkort nog eens de mensen bij die van een hoge werkloosheidsuitkering binnen enkele maanden op een lage gaan vallen.
Plus dat er voor volgend jaar nog eens een verlies van minstens 50.000 jobs word verwacht.