Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik zou graag de liberale marktdogma's bewezen zien. De zever over vraag en aanbod bijvoorbeeld, dat de markt altijd evenwicht zoekt, dat problemen wel opgelost geraken door onzichtbare handen (op zich al een achterlijk gegeven), enzo voort. Enfin kortom de hele liberale fabeltjeskrant.
|
Dat is geen zever, dat zijn simpelweg vaststellingen. Die onzichtbare hand stelt gewoon dat vraag en aanbod de zaken vanzelf regelen.
Citaat:
k kan dat tekenen ja, maar dat bewijst niks. Ik kan gerust een smurf tekenen en dat als bewijs aanleveren dat ze ergens bestaan. Jij legt zeer eigenaardige wegen af als je gaat van 1) een blad papier gebruiken 2) zomaar wat lijntjes tekenen en er namen op plakken naargelang het goed uitkomt, 3) zomaar stellen dat iets "normaal en neutraal" zou zijn en 4) gemakshalve dan die arbitrair getrokken lijnen gelijk stellen aan dat vermeende "normale en neutrale".
Dat is de werkwijze van een religieus fundamentalist.
|
Ik probeerde geen bewijs neer te leggen over de vrije markt, maar wel een uitleg over hoe de markt werkt. De meest duidelijke manier om dat te begrijpen is imo nog altijd een blad papier met daarop een vraag- en aanbodcurve, die je vervolgens verschuift. Als je dat al religieus fundamentalisme noemt, ja ...