Los bericht bekijken
Oud 4 december 2009, 14:22   #712
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Voor system gaat dit helemaal niet ver genoeg. Bijlange niet! Twee verschillende talen moeten er zijn, Noord-Nederlands dat hij ook wel eens Hollands noemt, en Zuid-Nederlands. Bij dit laatste strooit hij doodgraag nog wat zand in het mechanisme door er dan bij te schrijven "of Vlaams". We laten hem best zitten op zijn linguistisch eilandje.
Neen neen. U snapt het niet. Of misschien wilt u het niet echt snappen. Maar ik geef u het voordeel van de twijfel. Ik heb het al een keer gezegd en voor u wil ik het nog eens herhalen. Dit, om alle misverstanden te voorkomen.

In tegenstelling tot wat u misschien zou denken, wens ik juist een éénvormig Algemeen Nederlands. Een Nederlandse taal dus die bestaat uit woorden en uitdrukkingen die door zuid en noord worden beschouwd als behorende tot de Algemene Nederlandse Taal, of, als u het liever hoort, tot het Algemeen Beschaafd Nederlands, het ABN.

Dat impliceert natuurlijk wel dat er een ruim aantal zuid-nederlandse woorden moeten opgenomen worden in wat wij dus noemen het ABN en tevens dat een ruim aantal noord-nederlandse woorden moeten worden erkend als behorende tot het ABN. Wat ik nu vaststel, is dat er wel een ruim aantal noord-Nederlandse woorden effectief en vanzelfsprekend worden opgenomen in het ABN, maar dat -in verhouding- maar bitter weinig Vlaamse woorden worden opgenomen. En daartegen verzet ik me. En let wel, ik zal me daartegen blijven verzetten. Ik hou ook aan mijn Vlaamse taal, het Nederlands dat wij hier gebruiken. Dat is ook Algemeen Beschaafd.

En dat is de reden waarom ik altijd terugkom op het type-voorbeeld van dit onevenwicht door te verwijzen naar 'droogkuis' en 'stomerij'. Ik doe dit niet zomaar natuurlijk. Zowel 'droogkuis' als 'stomerij' zijn ABN in mijn ogen. En zodus zie ik de noodzaak niet in waarom wij hier in Vlaanderen 'stomerij' zouden moeten aanleren, maar u niet 'droogkuis'. Het zijn gewoon Nederlandse woorden die synoniemen van mekaar zijn. En het is geweten: hoe meer synoniemen een taal heeft, hoe rijker dat ze is. Maar blijkbaar blijft u toch moeite hebben met deze kijk op deze kwestie. Ten onrechte volgens mij.

Laatst gewijzigd door system : 4 december 2009 om 14:27.
system is offline   Met citaat antwoorden