Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Hier speelt een beetje ironie in mee. Ik ga akkoord dat ik mezelf niet kan vinden in de pro-Franstalige Belgische staat. Toch dienen we te moeten toegeven dat de kleuren Brabants in origine zijn, en gestolen zijn van de vlag van de Brabantse Omwenteling (een staat die notabene vanaf het begin reeds tweetalig was en door echte Brabanders werd geleid).
De vlag hoort wel bij ons, maar werd gedragen door mensen die weinig met ons van doen hebben, waardoor het voor de moderne mens een bevreemdend imago heeft gekregen.
Als post-katholiek kan ik mezelf heel goed vinden in een staatsverband met noorderlingen en ik vind het ergens jammer dat de Nederlandse opstand bij ons in het zuiden er niet doorgevoerd werd, ook al zou het in die tijd zelf niet bepaald als zo aanzien geweest zijn door mijn voorouders.
Vanuit hedendaags opzicht kan ik me dus wel met die vlag vereenzelvigen, maar we kunnen de geschiedenis niet uitgommen voor de Zuidelijke Nederlanden.
|
het is niet mijn bedoeling om de geschiedenis uit te gommen.
ik zie liever een verdeling van het huidige vlaanderen in 3 grote provincies:
- Vlaanderen (+ Zeeuws-Vlaanderen)
- Zuid-Brabant
- Limburg (beide Limburgen terug één geheel)
daarin kan bvb de mogelijk toekomstige provincie Zuid-Brabant (Antwerpen en Vlaams-Brabant) de oude Brabantse vlag terug overnemen.