Ik heb de berekening nog niet echt nagekeken, maar de fout die veel gemaakt wordt met dergelijke berekeningen is men louter uitgaat van de gegevens NU. Een mooi voorbeeld is dat men uitgaat van de brandstofkosten NU, maar natuurlijk is die situatie binnen 10 jaar totaal verschillend en mag men verwachten dat die brandstofprijzen gaan stijgen. Kortom, louter uitgaan van de huidige prijzen is kortzichtig. Men moet de situatie op lange termijn bekijken en ook andere down-sides of positieve noten in rekening brengen.
Daarmee wil ik niets zeggen over rendabiliteit van dergelijke panelen, maar ik stel gewoon vast dat het een fout is die veel wordt gemaakt en dat vervolgens het resultaat wordt misbruikt om dergelijke technieken meteen af te schieten.
Als men nu beslist om een kerncentrale bij te bouwen ... hoeveel jaar gaan er dan over vooraleer de kerncentrale effectief operationeel is?
Onlangs stond er een foto in de krant van een afgelegen hut ergens in India met op het dak enkele van die zonnepanelen. Die mensen kunnen daar prima mee geholpen zijn.
Laatst gewijzigd door Blue Sky : 6 december 2009 om 22:47.
|