Los bericht bekijken
Oud 7 december 2009, 14:29   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
Anderhalve maand terug schreef Philippe Walkowiak, politiek hoofdredacteur van het RTBF, ook al een 'vriendelijk' artikel over Vlaanderen onder de titel "Quand la Flandre ment" (wanneer Vlaanderen liegt): http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...re-ment-155737
Wat ik hoogst eigenaardig vind is de redenering rond die kieskringen die de Franstaligen en Vlaamse Belgicisten erop nahouden. Zo ook bij Walkowiak:
Citaat:
La Cour Constitutionnelle a simplement fait remarquer qu'il fallait mettre fin �* la disparité créée en 2001 par le gouvernement Verhofstadt qui créait des circonscriptions électorales sur base des provinces pour tous les électeurs sauf pour ceux qui habitent Bruxelles-Hal-Vilvorde. Il suffit donc de revenir aux anciens arrondissements électoraux (comme pour le scrutin régional) pour régler le problème.
Naar mijn bescheiden mening volstaat dergelijke terugkeer naar de oude kieskringen helemaal niet. Want ik ben ervan overtuigd dat er zich nog steeds een bijkomend juridisch probleem stelt. Immers in 1989 heeft "Bruxelles" de Vlamingen in hun domheid weer zo ver kunnen drijven dat ze in het federaal Parlement akkoord gingen om van de 19 dorpen "une région �* part entière" te maken. Daardoor werd de greep van Vlaanderen op die verfranste stad weer een stuk zwakker. Indien men nu zou terugkeren tot die oude kieskringen, dan blijft er nog steeds een anomalie voortbestaan, met name dat er een kieskring is (BHV) die zich uitstrekt over twee gewesten, waardoor overwegend Franstalige politici uit Brussel zich verder kunnen laten verkiezen in een ander Gewest, met name Vlaanderen. Dit probleem stelde zich natuurlijk ook reeds vroeger. Want het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd gecreëerd in 1989 en de provinciale kieskringen pas in 2002. Dus in die tussenliggende periode was er volgens mij al evenzeer een onregelmatigheid (kieskring over meer dan één gewest). Ik heb de indruk dat daar nogal losjes werd overheen gestapt.
Overigens, zelfs als het zo zou zijn dat juristen daarin geen graten zien, dan blijft nog steeds de het doodnuchtere feit dat het voor ons Vlamingen gewoon onaanvaardbaar is dat Franstalige inwoners uit het Vlaams Gewest (namelijk die uit Halle-Vilvoorde) de mogelijkheid hebben om demonstratief hun rug te keren naar het Gewest waar ze zijn komen wonen en electoraal slechts willen te maken hebben met Franstalige politici uit een ander gewest. Dit is in deze tijd gewoon onaanvaardbare electorale apartheid.
Terug de oude kieskringen "regelt" het probleem dus volstrekt niet.