Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Perfect niet, maar een mininum aan beleefdheid mag wel, temeer daar ze alle dagen geconfronteerd wordt met vlamingen.
En van een Vlaams verkoopstertje dat evenveel verdient wordt dat wel verwacht.
|
Inderdaad. Ik heb al meermaals gemerkt in winkels in Brussel dat de verkoopsters geen woord Nederlands spreken. Ik verwacht nochtans geen conversatie over maatschappelijke problemen of hun visie op de klimaatverandering, hoor. Maar als een 'Goeiemiddag", "alstublieft" en "bedankt" al teveel gevraagd is....
In 2 (twee) bakkerszaken heb ik zelfs al ondervonden dat ze een "bruin brood" niet kennen....!!! Wat verwachten die mensen dan dat je allemaal zou vragen in een bakkerij?
In (van oorsprong Nederlandse) ketens als Kruidvat, Zeeman, Hema, Wibra (buurt Naamsepoort) werkt geen kat die ook maar een woord nederlands spreekt of begrijpt. In Blokker vind je mits wat geluk soms wel één verkoopster.
Het strafste maakte ik mee in een Panos-winkel, daar zei ik goeiendag in het Nederlands, maar aangezien het meisje mij antwoordde in het frans, deed ik mijn bestelling ook in het frans, waarna ze zich naar haar collega draaide en zei "ah, il connaît le français en plus.... quand ils connaîssent le français, il
doivent parler français, hein..."...
Sindsdien spreek ik daar nooit meer frans... en beschouwen ze mij nu waarschijnlijk ook als een fascistische, lompe Vlaming.