Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Die indruk deel ik alvast. Hij was toenweliswaar nog geen president, had eigenlijk juist de verkiezing verloren, maar was zeer bescheiden en zeer begaan met de mensen.
Als je het interview leest, staan er nogal wat zaken in die me op korte termijn niet realistisch lijken, zoals het nationaliseren van het drugbeleid. Indien Bolivia dat zou doen, werd het de paria van de 'beschaafde' wereld.
Wat het volledige programma van de MAS betreft: hij heeft in ieder geval een mandaat van de bevolking en de krachtsverhoudingen liggen op het continent niet slecht. Ik ben dus hoopvol al moeten we erg opletten voor scenario's als Honduras (heb je mijn video over Erasto Reyes gezien? http://ministerievanagitatie.wordpre...-erasto-reyes/) en Paraguay.
Maar ik ben relatief optimistisch. Dat kan ook niet anders: ik volg de situatie sinds 1980. De evolutie is in dat kader ronduit fenomenaal te noemen.
|
Je interview met Morales heb ik gelezen. Reyes zal moeten wachten want ik wil flashplayer 10 niet downloaden op dit moment.
Goed interview trouwens. Enkele cijfers die je geeft zijn niet helemaal correct. Zo vielen er meer doden door repressie dan dat je aangeeft tijdens de regering van 'Goni' (Sanchez de Lozana) (die ondertussen een luxeleven leidt in de VS, onbereikbaar voor de Boliviaanse justici). Ook, dat Bolivia 2 miljoen cocaboeren zou tellen kan ik moeilijk geloven.
De uitdieping van het drugprobleem is goed gedaan. De oorlog tegen drugs gaat inderdaad meer om een economische oorlog dan om een bezorgheid over volksgezondheid, meer over de controle van de drughandel dan om een strijd tegen die handel. De rol van Bolivia wordt wel overschat in de handel in cocaïne. Colombia is best in staat zijn eigen grondstoffen te produceren en doet dat ook (voor zover ik weet). 90 % van de cocaïnehandel in het continent gebeurt via Colombia.
Tussen haakjes, Leopoldo Fernadez, kandidaat voor het vice-presidentschap van de door (de huidige machthebbers in) het westen gesteunde oppositie tegen Morales, is niet alleen ex gouverneur van Pando, maar staat allom bekend als een drughandelaar (dat is niet hetzelfde als een cocaboer). Zo zie je maar de hypocresie die zo vaak aanwezig is als het over dit thema gaat.