Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage
1) Ik vind hun standpunt niet populistischer dan de standpunten van een andere partij
2) zelfs als ze populistisch zouden zijn, waarom zouden referenda daar haaks op staan?
|
Het VB is niet de enige populistische partij, maar dat doet niets af aan de inherente contradictie tussen populisme (als tegengesteld aan rationaliteit en informatie) en referenda.
Citaat:
Vrije markt! 
Niemand is verplicht iets te kopen tgv reclame.
|
Net zoals ook niemand verplicht is om beïnvloed te worden door commerciële of politieke indoctrinatie...
Marketing is - en dat weet u als TEW'er - niet enkel informatief maar ook een menswetenschap. Men stelt zich daarbij de vraag hoe menselijk gedrag wijzigt tgv reclameboodschappen. Wanneer je die benadering zinvol vind (en afgaande op de reclamebudgetten van onze bedrijven vinden nogal wat bedrijven die benadering zinvol), dan neemt de verklarende kracht van zoiets als 'vrije wil' wel wat af.
Datzelfde geldt voor politieke indoctrinatie waar o.m. het VB zich aan schuldig maakt. Blijf lang genoeg in alles wat met de islam te maken zou kunnen hebben een 'islamisering' zien, en uiteindelijk zal iedereen wel met de wolven meehuilen. Met succes overigens. Nogal wat mensen in mijn omgeving (alsook hier op het forum) gooien elke vorm van redelijkheid, nuancering of argumentatie overboord wanneer een typisch VB-topic ter sprake komt. Toegegeven, ook andere partijen maken zich hier schuldig aan. Maar deze strategie is bij geen enkele partij zo sterk ontwikkeld als bij het VB.
Net zoals ik iemands 'eigen wil' een zwakke verklaring vind voor de aankoop van een sterk gepromoot product, zo vind ik iemands 'eigen mening' een bijzonder zwak argument wanneer die mening gekopieerd werd uit een propagandablaadje.
In de hoop hiermee de contradictie tussen plat populisme en referenda duidelijker gemaakt te hebben,
Andy