Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
|
Tjah; een empirische toepassing van de dichotomie 'kapitaalgoed' en 'consumptiegoed' (en beseffende dat alle middelen een onderdeel zijn van 1 van deze 2 kenmerken) op het concept 'onderwijs', en daaraan dus de waarneming koppelen dat het gros van alles dat we op school leren compleet irrelevant is voor ons productieve leven, kan niet anders als leiden tot de conclusie dat het in de eerste plaats een consumptiegoed is.
(Alhoewel dat 'eerste plaats' niet echt de correcte frase is, wat dat leidt op een soort van opvolging impliceert. Alsof dat we 'eerst' onderwijs hebben als consumptiegoed en dan pas als kapitaalgoed. Beter is het om te formuleren in de zin van 'het is vooral een consumptiegoed' of 'het overgrote deel van wat wij onderwijs noemen, dient als consumptiegoed, slechts een (veel) kleiner deel is echt een kapitaalgoed'.)
Kennis zoals weten hoe je een machine moet gebruiken (terwijl je aan die machine staat) is dan, overduidelijk, een kapitaalgoed. Daar verdien je immers je geld mee. Kennis zoals geschiedenis, biologie en allerlei leuke feitjes zijn ongetwijfeld heel leuk, maar moeten begrepen worden als consumptie. (Ofja; als 'productiefactoren' in je 'sociale relaties', maar ik praat niet graag in die termen daarover, alhoewel het strikt genomen wel correct is.)
Als je
kritiek hierop hebt - en ik begrijp dat je het moeilijk hebt om kritiek te uiten die verder gaat dan 'jij praat in cirkelredeneringen!' - mag je dat altijd doen. Je snapt zelf wel dat dit soort van reacties iemand niet echt veel verder helpen.