Los bericht bekijken
Oud 9 december 2009, 11:54   #71
delcom
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Misschien heeft deze school heimwee naar de jaren vijftig:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...07_melle_jeans

Ik vraag me steeds af waarom kleding toch zo'n grote rol speelt in een maatschappelijke en verantwoorde vorming die een school hoort te geven. Laat iedereen toch dragen waar hij/zij zin in heeft, zolang dit niet aanstootgevend is ! Ik ben er niet van overtuigd dat men door deze maatregel effectief meer uniformiteit en dergelijk creëert, wel integendeel. Ik hoor mensen overigens zeggen die zelf op een uniformpjes-kalotenschool hebben gezeten, dat ze juist meer aandacht aan kleine details in de kleding gingen besteden, ondanks die zogenaamde uniformiteit. Zelfs een soort rits of een bepaald merk van kousen gaat dan in de aandacht komen om zich toch maar te onderscheiden. Wat ook vrij logisch is, ontluikende tieners en pubers proberen zich een identiteit aan te meten en ook eigen (!) persoonlijkheid. Ontwikkelingspsychologisch gezien is deze maatregel van eenvormigheid dus ouderwets en er grondig naast. Men wordt zeker geen beter mens door in school het reglementaire apepakje te hebben gedragen. Er zijn andere manieren om de leerlingen (opnieuw) orde, respect en discipline bij te brengen. Dat die school daar maar eens over nadenkt.
ik volg uw stelling en misschien heb je wel gelijk doch ik zie wel één groot voordeel in het uniform zijnde: iedereen gelijk.
wat ik hiermee bedoel is simpel, jongeren onder elkaar kunnen elkander aardig de duvel aandoen, dit is algemeen geweten. dus als een jongere uit een minder gestelde familie zich niet de nieuwste modetrends kan permiteren kan die hierop nagekeken en gepest worden. dit gebeurt veel vaker dan je denkt.
dus los van het feit dat het opvoedkundig geen meerwaarde heeft kan het wel zulks pestgedrag tegengaan.