Los bericht bekijken
Oud 9 december 2009, 15:07   #966
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
(Vliegende) Vissen, amfibieën/reptielen/vogels ..... zelfs binnen die éne zin reeds iets volgorde-achtigs.
ja zo kan ik het ook...
Dát noem ik nu gegoochel
Nemen we de tekst erbij dan staat er :"En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!"
Er is dus sprake van vogels ( ik wil dat nog ruimer nemen maar zeker niet zo eng tot alleen maar vliegende vissen ) en al wat in de zee leeft vóór het (dierlijk) leven op het land en chronologisch verderop wordt er niet meer gerept over vogels ná de schepping van de landdieren.
Dat is toch een duidelijke andere chronologie dan wat de wetenschap erover denkt ?
Ik geef nog mee dat in die ene zin, als je wilt, de onderlinge chronologie wel klopt.

Citaat:
Alleen al: in WATER het eerst.

Fantasie of: overdracht van info?
da's niks nieuws .... andere zienswijzen kwamen ook al op de proppen met dat idee.. in feite is het vrij evident vanwege de zienswijze erop uit de klassieke ouidheid als één van de vier basiselementen en het idee water = leven....
Zeker in die contreien waar de levensnoodzakelijkheid ervan nog eens temeer wrd benadrukt in het dagelijks bestaan.
De hele bijbel en alle godsdiensten die er ergens, op de één of andere manier, hun kaas uit halen zijn dan ook doordrenkt van de symboliek rond water.

Onafgezien de rol van water in de bijbel heb je nog het feit dat mensen in dien tijd eenvoudigweg niet konden zwemmen... laat staan buiten wat ze opvisten enig benul hadden van wat er zich onder die wateroppervlakten afspeelden.... een zeer goede bron voor speculaties en vele mysteries.

En zuiver in kansen gerekend stelt het ook niet al veel voor waarom nu uitgerekend eerst in het water.
Doet me trouwens denken aan een wachttoren die me vele jaren eens is onder de neus is geduwd door twee Jehova-getuigen waarin ze uitpakten met hoe klein de kans wel is dat de bijbel zijn chronologische volgorde van die hele schepping ( dus incluis voor het scheppen van 't leven ) en de beschrijvingen ervan in overeenstemming was met wat we nu weten.
Een mooi samenraapsel van netjes die passages en interpretaties te gebruiken die in overeenstemming waren met een totaal uit de lucht gegrepen premisse dat zo'n beschrijving zonder overdracht van 'goddelijke' informatie anders volledig willekeurig zou zijn opgesteld.
praha is offline   Met citaat antwoorden