Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus
Ja, kijk eens beste Zapatista, iedereen voelt zich ergens wel, in meerdere of mindere mate, verbonden met een regio. En u kunt dat laten uitdijen van het deel uitmaken van een dorpsclan tot het wereldburgerschap. Maar niet al die fasen worden in de praktijk geconcretiseerd door feitelijke structuren. Dat is voor "Belg" wel het geval met de Belgische nationaliteit. Voor wat Vlaanderen betreft is er weliswaar tot op heden geen Vlaamse nationaliteit, maar er zijn wel reeds politieke structuren die dergelijk streven ondersteunen. Er is immers een Vlaams Parlement en een Vlaamse regering. Met dat "Belg" en "Vlaming" zijn hebben we allemaal, al of niet bewust, te maken. We hebben er allemaal belang bij dat dit optimaal functioneert. Dit is hoegenaamd niet het geval wat België betreft. De zaken dáár op orde stellen lukt niet, omdat er in die staat twee volken wonen met radicaal uiteenlopende beleidskeuzes. Dan lijkt het me logisch dat er in Vlaanderen een streven is om op eigen niveau de zaken zo goed mogelijk in alle onafhankelijkheid te beheren en la Belgique te laten vallen. U vindt dat blijkbaar gezeur. Ik vind dat een behartenswaardig streven.
|
Hoe is dit repliek op wat ik geschreven heb? Ik zei dat het belachelijk is dat men zich identificeert met een lapje grond.