Inderdaad.. links en rechts zullen meer en meer in elkaar overlopen door bewegingen die "nieuw-rechts", anarcho-kapitalisme, nieuw-solidarisme, links-nationalisme, etc. promoten. Meer en meer rechtse politici pikken nu in op traditionele linkse thema's, en andersom ook . Dat allemaal is een goede zaak natuurlijk.. Dat traditionele linkse partijen het vroeger niet durfden te hebben over pakweg problemen bij integratie van migranten was voor niemand goed, enkel het Blok.
Maar pakweg vijftien jaar terug was het politiek spectrum duidelijker in België, en was "links" en "rechts" een feit. Daarom dat ik me afvroeg, wanneer die klassieke rechtse partijen hier eigenlijk ooit voor vrouwenrechten gestreden hebben. Naar mijn weten waren de sossen ergens bang dat vrouwen gingen stemmen op conservatieve partijen, maar was het desondanks de Belgische Werkliedenpartij met Emilie Claeys die het voortouw nam voor het vrouwenstemrecht.
Even terug naar dat links/rechts spectrum. Dit is vanuit een Amerikaans standpunt, en wat simpel (hoe anders kan het ook; een politiek spectrum is onmogelijk weer te geven in een eenvoudige grafiek), maar desondanks een goede samenvatting van de klassieke links / rechts onderscheiding: