Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Het heeft inderdaad weinig te maken met de scheiding van kerk en staat. Maar jij zei dat de christenen in staat waren om het wereldlijke niet te laten beinvloeden door religieuze. Dat kunnen ze dus niet, wat jij hier bewijst.
Ik wil me hier niet laten verleiden tot een debat over evolutie. Maar ik kan je wel verzekleren dat de niet religieuze wereld overdonderd is door bewijsmateriaal, dat zo samenhangend is dat het zo goed als elke discipline aan elkaar kan koppelen.
|
Sorry, maar wat u in de eerste alinea stelt, heb ik nergens geuit. Ik heb wel onderstreept dat het christendom de scheiding tussen de twee werelden maakt. Daarom kennen we het wereldlijk gezag en het geestelijk gezag bijvoorbeeld, een concept eigen aan onze cultuur. In de islam is dat afwezig: de kalief is tegelijkertijd hoeder van de gelovigen (geestelijk) en hoofd van de staat (wereldlijk). De Ottomaanse sultan heeft dat altijd sterk benadrukt. Nog altijd beweren de Saoedische en Marokkaanse koning hetzelfde. In de islam kan er immers geen onderscheid zijn. In het christendom wel.